Abstract : De picturale ruimte is een fundamenteel element in de werking van schilderkunst als een van de oudste kunstvormen van de mensheid. Deze scriptie zal aan de hand van een formele analyse het begrip picturale ruimte en de visuele mechanismen die daarbinnen gebruikt worden onderzoeken. Het eerste doel is om te analyseren hoe een schilderij visuele betekenis krijgt. Het tweede doel is om te kijken naar hoe de picturale ruimte in relatie staat met het algemene begrip van ruimtelijkheid en welke relatie er bestaat tussen beiden. De vier denkers die centraal zullen staan in dit onderzoek zijn: Wöllflin en zijn onderzoek naar de visuele mechanismen binnen de picturale ruimte, Greenberg en zijn ideeën over flatness, Bachelard die dieper ingaat op welke rol de verbeelding speelt binnen de visuele waarneming van de werkelijkheid en Perec die op poëtische wijze schrijft over hoe visuele obstakels essentieel zijn om de ruimte zichtbaar te maken.
De onderzochte elementen worden gestaafd aan de hand van eigen werken gemaakt tussen 2021 en 2022. Deze doeken dienen als artistieke reflectie over de illusie van ruimtelijkheid binnen het schilderij, het gebruik van de picturale ruimte en over het ontstaan van een nieuwe dimensie die niet gebonden is aan de wetten van onze tastbare werkelijkheid. Ook zal er gekeken worden naar hoe de onderzochte artistieke concepten in lijn staan met het creatieproces van eigen schilderijen en wordt er gekeken naar hoe door middel van deze mechanismen de reeks werken zich verhoudt naar de wereld.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
De Kerf, D. (2022). De Picturale Ruimte. Verbeelding als Visuele Strategie.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b8fee70181b90f3b19042a.
|