About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Een reis doorheen het middeleeuwse Mongoolse Rijk
dc.creator : Leenaerts, Vincent
dc.subject :
dc.description.abstract : Het woord 'mongool’ horen we alsmaar terugkomen in onze huidige maatschappij. Het kent in onze samenleving verschillende betekenissen. De meest bekende is ongetwijfeld een persoon met het syndroom van Down maar als vervolg daarvan wordt het al heel snel gebruikt als scheldwoord voor mensen die we 'minderwaardig’ vinden. Toch vind ik het belangrijk dat het geweten is waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het doel van deze bachelorproef is bijgevolg om interesse te wekken voor de Mongoolse geschiedenis. Het Mongoolse Rijk kent een hele rijke geschiedenis, beginnende bij één van de grootste heersers in de geschiedenis: Djengis Khan. Binnen het theoretisch luik ligt de focus op het historisch referentiekader: tijd, ruimte en socialiteit. Als eerste wordt het Mongoolse Rijk gesitueerd. Het is belangrijk om te weten wie de Mongolen zijn en wat de geografische ligging van het rijk is. Ten tweede wordt het ontstaan van het Mongoolse Rijk besproken. Hier worden de belangrijke Khans van het Mongoolse Rijk besproken met hun belangrijkste uitbreidingen voor het Mongoolse Rijk. Ten derde wordt er op de verschillende domeinen ingegaan. Zo wordt het politieke bestuur van het Mongoolse Rijk besproken, zowel binnen- en buitenlands bestuur met de bijhorende militaire organisatie en de economie. Als laatste wordt het dagelijkse leven van de Mongolen besproken. Het tweede deel is een praktisch gedeelte. Op basis van het theoretisch gedeelte heb ik een lessenpakket ontwikkeld waar de leerlingen in groepsverband een werkbundel, aan de hand van een Weebly, moeten invullen en presenteren. Het doel is dat de leerlingen zelf op zoek gaan naar de nodige informatie aan de hand van een website. De beschikbare informatie op de Weebly is slechts een klein gedeelte van het uitgebreide theoretische gedeelte. Aangezien het een onderwerp is, waar maar een drietal uur aan besteed kan worden, is het onmogelijk om alle inhouden te zien. Het is belangrijk om een selectie te maken van de cruciale inhouden. Iedere leerkracht kan zo uit het theoretische luik zijn eigen informatie selecteren om nadien op een eigen manier te verwerken in de klas.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2018
dc.type : Bachelorproef
dc.format : application/pdf
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce940164410b0f0e0ca6
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline : Aardrjkskunde - Geschiedenis
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer