About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

[TABL]ISTORY

2015
Swusten, Wouter
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Bij het beëindigen van het laatste opleidingsjaar aan PXL-Education hoort een eindwerk.
Het was niet zo evident om een geschikt onderwerp te vinden. Na een tijdje van wikken en wegen besloot ik steevast om rond literatuur in de tweede graad BSO te werken.

Meer dan eens merkte ik tijdens mijn stages dat BSO-leerlingen moeilijk te motiveren zijn om te lezen en zeker in confrontatie met ingewikkelde thema’s.
Waarom zou ik deze moeilijke materie niet toepasbaar kunnen maken in het onderwijs?
Dit werd dus mijn opzet: “Complexe thema’s toepasbaar maken aan de hand van jeugdliteratuur”. Daarnaast wilde ik tevens duiden op het belang van leesplezier.
Om mijn doel te bereiken, koos ik drie jeugdboeken uit het gevarieerde gamma van Uitgeverij Clavis. Drie werken met complexe onderwerpen zoals pesten, gelaatsafwijking en ‘anders zijn’. Stuk voor stuk verhalen die enerzijds de leerlingen zouden aanspreken en die anderzijds ook een perfecte educatieve waarde bezaten.
Aan de hand van ludieke werkvormen trachtte ik de verscheidene items aan de man te brengen, zodat de leerlingen weer zin kregen in lezen.
De besproken thema’s zorgen voor een uitlaatklep voor hun alledaagse problemen en gaven hen ook de mogelijkheid om zich in te leven in de diverse personages van het jeugdboek.
Op die manier creëerde ik voor hen de kans om zich op een naamloze manier hun hart te luchten.
Dankzij de steun van mijn promotor, mevrouw Skopinski en het aanbod van een uitgebreide boekencollectie van Uitgeverij Clavis heb ik van mijn afstudeerproject een volwaardig didactisch werk kunnen maken dat hopelijk veel leerkrachten zal inspireren.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 2725 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Swusten, W. (2015). [TABL]ISTORY. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c32703c291e03.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer