Abstract : In deze bachelorproef deed ik onderzoek naar het zelfregulerend leren bij leerlingen van de
derde graad. Ik zocht in de literatuur naar wat zelfregulerend leren precies is. Uit mijn
onderzoek concludeerde ik dat motivatie een belangrijk aspect is van zelfregulerend leren. Ik
nam daarom verschillende interviews af bij leerkrachten om te achterhalen welke methoden
er bestaan om aan motivatie te werken en zo ook het zelfregulerend leren te bevorderen.
Ook deed ik onderzoek naar de theoretische benadering van motivatie en de verschillende
theorieën die werden opgesteld.
Mijn onderzoek zal deel uitmaken van een speerpuntproject van Hogeschool PXL. Natalie
Boelen en Jolien Quinten, beiden lector en onderzoeker voeren een onderzoek uit naar het
monitoren en verhogen van zelfregulerend leren van de derde graad lager onderwijs. Zij
ontwikkelen een website om het zelfregulerend leren in kaart te brengen en hieraan een
didactisch instrumentarium te koppelen.
Ik formuleerde mijn eigen onderzoeksvraag en deelvragen zodat ze binnen dit groter geheel
een meerwaarde zouden opleveren voor het onderzoek. Het doel van mijn onderzoek binnen
deze bachelorproef is het ontwerpen van enkele 'tools’ die leerkrachten in de derde graad
kunnen gebruiken om de zelfregulerende vaardigheden, met het oog op motivatie, van
leerlingen te verbeteren. Ik ontwikkelde daarom een pakket met verschillende 'tools’ die
leerkrachten kunnen hanteren in de klaspraktijk |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Bouveroux, L. (2022). Zelfregulerend leren...Wablieft?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af72a77b00d1.
|