Abstract : In de studierichting Verzorging, meer specifiek de 3de graad, gaan de leerlingen 12 weken op stage. Hiervoor wordt er gerekend op een specifieke (beroeps)attitude en vakkennis. Sterke taalvaardigheid en taalbegrip zijn hiervoor een belangrijke basis.
Binnen het IKSO Hoeselt ontstond dit onderzoek uit een combinatie van meertalige leerlingen en de taalarme basis die eigen is deze studierichting. Door bevraging van de school- en stagecontext blijkt het een zinvolle uitdaging om materiaal te maken of te verfijnen om alzo de les- en stageperioden voor deze leerlingen te kunnen ondersteunen op het vlak van attitude, taal en communicatie.
Mogelijks kiezen de leerlingen ervoor om na de 3de graad een vervolgopleiding te volgen. Een 7de jaar, of de opleiding HBO5 ligt binnen de opties. De kennis van de woorden of begrippen die typische vakterminologie is, zijn dan van groot belang.
Een Zorg en Welzijn-woordenboek poogt een belangrijk hulpmiddel en baken te vormen om de leerling in de 3de graad Verzorging te ondersteunen. Het is de aanzet voor meer, betere, en vooral aangepaste ondersteuning in communicatie voor de taalarme of meertalige leerling in de 3de graad verzorging.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Machiels, A. (2023). Ondersteuning in communicatie voor de taalarme of meertalige leerling in de 3de graad verzorging.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf66760188bf683b9b0092.
|