Abstract : Hoewel we in Nederland en Vlaanderen dezelfde taal spreken en scholen soms maar op een steenworp afstand van elkaar liggen, kennen we elkaars onderwijssysteem en -begrippen nauwelijks. Terwijl ze in Nederland nog nooit gehoord hebben van een a-, b-, of c-attest, klinkt de Cito-toets voor een Vlaming dan weer vreemd in de oren. Ook op vlak van studiekeuzebegeleiding weten we niet goed hoe het er over de landgrenzen heen aan toe gaat. Toch vreemd aangezien we goede buren zijn en er op cultureel en economisch vlak wel veel samenwerking is.
In dit afstudeerproject ben ik op zoek gegaan naar de overeenkomsten en verschillen op vlak van onderwijs en heb ik kennis gemaakt met de studiekeuzebegeleiding in beide regio’s. Het heeft weinig zin om de studiekeuzebegeleiding te bespreken als we niet eerst eens kijken hoe elkaars onderwijslandschap eruit ziet. Het beleid, de organisatie en de studiekeuzebegeleiding in beide regio’s worden hier besproken. Na elke bespreking volgt er een vergelijking tussen Nederland en Vlaanderen.
Daarnaast komen er ook interessante studiekeuzebegeleidingsprojecten aan bod, zoals het project HorizonTaal, het GoLeWe-project, het Oriëntatieproject,…
In de bijlage kunt u ook een interview terugvinden dat gaat over een interessant studiekeuzebegeleidingsproject in Nederland.
Wilt u net als ik meer te weten komen over het onderwijs in Nederland en Vlaanderen? Bent u ook benieuwd of we wat van elkaar kunnen leren op vlak van studiekeuzebegeleiding? Dan wens ik u veel leesplezier! |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Van Wanroij, R. (2014). Studiekeuzebegeleiding in Nederland en Vlaanderen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ffebda0d1e.
|