About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Een fantASStische speeltijd voor iedereen

2021
Pisera, Jill
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Abstract :
Wanneer de bel gaat en de juf of meester zegt "ga maar spelen", springen de meeste
kinderen onmiddellijk recht. Eindelijk speeltijd! Zij kijken er naar uit om het leren even te
vergeten en om te spelen met hun medeleerlingen.
Voor kinderen met een autismespectrumstoornis kan de speeltijd een van de moeilijkste
momenten van de dag zijn. Zij ervaren dan vaak stress en onrust omdat zij veel moeite
hebben om hun vrije tijd op een ontspannende manier in te vullen.
In deze bachelorproef wordt er in nauwe samenwerking met Vrije basisschool voor
Buitengewoon Onderwijs De Brug in Beringen onderzocht op welke manier de speeltijd voor
kinderen met ASS aangenamer gemaakt kan worden.
Eerst en vooral wordt aan de hand van een literatuurstudie onderzoek gevoerd naar
verschillende aspecten zoals wat ASS precies is en wat de kenmerken hiervan zijn. Ook
wordt het belang van spel en spelen op de ontwikkeling van kinderen onderzocht. Er wordt
dieper ingegaan op welke vlakken het spelen bij kinderen met ASS verschilt van het spelen
bij andere kinderen.
Met behulp van een online enquête werd heel wat nuttig informatie verzameld bij
leerkrachten, pedagogen... Zij kunnen door hun ervaringen een meerwaarde bieden in dit
onderzoek.
De bevindingen uit het theoretische luik werden vervolgens omgezet in de praktijk.
Ik heb een spelkalender ontworpen met 36 spelfiches. Er wordt gewerkt met verschillende
spelvormen en elk spel werd aangepast aan de noden van kinderen met ASS, alsook aan
elke bepaalde doelgroep (onderbouw, middenbouw, bovenbouw).
Het hoofddoel van mijn onderzoek en de spelkalender was om de onrust en verveling die
kinderen met ASS vaak ervaren tijdens de speeltijd voor een deel te laten verdwijnen.
De door mij ontworpen spelfiches kunnen voor basisscholen een handig instrument zijn om
ervoor te zorgen dat kinderen met ASS ook een fijne speeltijd kunnen beleven.

Full text:
File Size Type Checksum  
PiseraJill_Bachelorproef.pdf 11 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 687 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Pisera, J. (2021). Een fantASStische speeltijd voor iedereen. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a8694f7017a869d63ac0458.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer