About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : Kind in beweging: een vergelijkende studie naar bewegen van 5-jarige kleuters in België, Ecuador en Gambia
Author :
Van Wesemael, Sofie
Jeunen, Emma
Abstract : Inleiding: Fysieke activiteit heeft een grote invloed op de ontwikkeling van het kind. Hoewel er vele studies zijn die de nefaste gevolgen bij te weinig beweging aantonen, wordt het belang hiervan nog steeds onderschat. Dit zowel in thuis- als in schoolsituatie.

Doel: Dit project beoogt het belang van fysieke activiteit bij kleuters in kaart te brengen. Daarnaast wordt een klein onderzoek uitgevoerd waarin de fysieke activiteit van 5-jarigen uit België, Ecuador en Gambia met elkaar vergeleken wordt.

Methode: Dit onderzoek bestaat uit een literatuurstudie en uit een vergelijkend onderzoek. Voor de vergelijkende studie wordt er geobserveerd in het klasgebeuren, worden er interviews afgenomen bij ouders en krijgen tien vijfjarigen gedurende 24 uur een stappenteller om. Deze dataverzameling gebeurt in België, Ecuador en Gambia.

Resultaten: Uit de literatuurstudie blijkt dat beweging uiterst belangrijk is op vele vlakken van de ontwikkeling van het kind. Het praktisch onderzoek toont aan dat vijfjarigen in Gambia gemiddeld 30% meer stappen zetten dan in Ecuador en België. Uit de observaties wordt geconcludeerd dat 'fijnmotorische activiteiten’ de belangrijkste zijn in het klasgebeuren, daaropvolgend 'vrije tijd’, daarna 'grofmotorische activiteiten’ en 'ADL’ als minst belangrijke activiteit. Uit de interviews is gebleken dat na school de Ecuadoriaanse kinderen de meeste grofmotorische activiteiten uitvoeren, en Gambiaanse kinderen de meeste fijnmotorische activiteiten.

Conclusie: Fysieke activiteit is zeer belangrijk voor de gehele ontwikkeling van het kind. Er moet meer fysieke activiteit geïmplementeerd worden, zowel in school- als in thuissituatie. Het Belgische onderwijs hanteert de meest gevarieerde en kwalitatieve activiteiten binnen het klasgebeuren.


Trefwoorden: Bewegen, ontwikkeling kind, fysieke activiteit, intercultureel, kleuters, onderwijs





Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2017
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Bachelorproef
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Professionele bachelor in de ergotherapie
Degree level : Bachelor
Discipline :
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Healthcare
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 08/06/2017 14:16
Last modified : 29/04/2018 20:57
Collections :
Ergotherapie
2017
11403161
Views : 1681
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer