Abstract : Als je succesvol wil integreren in een vreemd land, ga je beter eerst even na wat de gebruiken zijn en welke regels er dienen nageleefd te worden, leer je de taal en pas je je gedragingen aan. Ik had dit niet anders bij mijn "immigratie" naar de kunstwereld. Waar moet ik rekening mee houden? Wat moet ik kunnen? Wat betekent het, voor mij en voor de ander? Vooraleer ik beeldend aan de slag kon, was het voor mij van essentieel belang om eerst een antwoord op deze vragen te formuleren.
Ik heb ondervonden dat er in de kunstwereld weinig of zelfs geen opgelegde regels en wetten meer zijn. De absolute vrijheid van de kunstenaar primeert. Er zijn met andere woorden geen algemeen geldende antwoorden op deze vragen voorhanden.
In het hierna volgende artikel licht ik mijn zoektocht toe. Daarna leg ik uit waarom het totaal ontbreken van elk kader leidt tot een problematische situatie, niet alleen voor mezelf, maar ook voor andere kunstenaars en voor de geloofwaardigheid van de kunst als geheel. Tenslotte zoek ik uit welke houding de individuele kunstenaar zou moeten aannemen om deze problematische situatie op te heffen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Wendrickx, B. (2016). De relatie tussen kunstenaar, beeld en toeschouwer.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5aaa2ea1e35.
|