About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : Creatieve vorming voor adolescenten op school
Author :
Annaert, Carmen
Abstract : In deze bachelorproef ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op de onderzoeksvraag: "Kan integratieve creatieve vorming op school een meerwaarde betekenen voor adolescenten en voor het schoolklimaat?" Ik heb proberen aantonen dat integratieve creatieve vorming een heel andere didactische aanpak vraagt dan creatieve therapie en adolescenten gebaat kunnen zijn bij creatieve vorming op school.
Bij creatieve therapie gaat het immers om een relatie tussen een "therapeut" en een "cliënt". Bij integratieve vorming op school is het streven dat meerdere leerkrachten de hele klasgroep creatief meenemen in een aparte didactische aanpak. De bedoeling is het welbevinden van de leerlingen te bevorderen door het benutten van hun creativiteit en op die manier het schoolklimaat te verbeteren.
Om deze stelling kracht bij te zetten, ben ik eerst op zoek gegaan naar definities van creatieve therapie en creatieve vorming. Daarna heb ik mijn doelgroep, de adolescenten, gedefinieerd en beschreven welke ontwikkelingen ze doorlopen in deze levensfase. Om in een derde hoofdstuk dieper in te gaan op de voordelen die adolescenten kunnen hebben bij het aanbieden van een integratieve creatieve vorming op school. Deze voordelen kunnen uitgetest worden door middel van enkele didactische lesfiches die ik in mijn ontwerponderzoek heb uitgewerkt.
Het samenstellen van deze bachelorproef heeft me veel nieuwe inzichten bijgebracht. Ik hoop dat anderen openstaan voor deze vernieuwende aanpak. Daarom lijkt me hierbij een aanbeveling voor verder onderzoek en meer didactische toepassingen zeker aangewezen.
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2017
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Bachelorproef
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Degree level : Bachelor
Discipline : Nederlands-Project Kunstvakken
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Education
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 08/06/2017 10:47
Last modified : 29/12/2017 14:56
Collections :
3060102
Secundair onderwijs
2017
Views : 2009
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer