About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

GENDER. Genderbewust(er) lesgeven in de kleuterklas

2022
Janssen, Héleen
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Abstract :
Gender: de kenmerken, eigenschappen, talenten en verwachtingen die we toekennen aan vrouwen en mannen (Vlaamse Overheid, 2021). Net zoals kinderen tussen nul en zes jaar vooroordelen over huidskleuren ontwikkelen, ontwikkelen ze ook genderstereotiepe ideeën tijdens de kleuterjaren (Dierickx, 2019). Genderstereotypen zetten een limiet op de ontdekkingstocht van jonge kinderen. Ze verhinderen soms zelfs dat kinderen bepaalde activiteiten gaan uitproberen. De kinderen worden onbewust in een bepaalde richting geduwd, een richting die ze misschien niet in willen inslaan. Ze missen hierdoor kansen om hun eigen talenten te ontwikkelen (Expoo, 2015). Onder meer sociale en cognitieve facturen spelen hierbij mee. Kleuters zijn bijzonder aandachtig voor de belden die zich rondom zich heen zien. De hints en boodschappen die ze van klasgenootjes of andere kinderen krijgen zijn van groot belang bij de ontwikkeling van hun eigen genderidentiteit en de (al dan niet) ideeën over mannelijkheid of vrouwelijkheid. Genderstereotypen kan je op verschillende manieren doorbreken in de klas. Het begint bij de leerkracht zelf, het is belangrijk dat jij het goede voorbeeld geeft. Je reageert het best gepast op genderstereotiepe uitspraken van kinderen, door ze niet af te kraken. Kijk kritisch naar de materialen door te kijken of er voldoende diversiteit aan bod komt (RoSa Vzw, 2019). Uit opzoekwerk, interviews en enquêtes heb ik de volgende ontwerpen gemaakt:
- Een handleiding voor kleuterleerkrachten
- Het thema Moederdag op een genderbewuste manier uitwerken
- Filosoferen over gender met de oudste kleuters
Op basis van al deze informatie en acties ben ik tot een goed onderbouwd antwoord gekomen op mijn onderzoeksvraag: "Hoe kan je als kleuterleerkracht genderbewust(er) lesgeven?". Hopelijk kan mijn bachelorproef ook u inspireren om meer aan de slag te gaan met gender!

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 396 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Janssen, H. (2022). GENDER. Genderbewust(er) lesgeven in de kleuterklas. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181cdad6d0181cdce2b85044a.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer