Abstract : Protontherapie is een tamelijk nieuwe bestralingsmethode voor het behandelen van kwaadaardige tumoren, vooral voor deze die zich op delicate locaties bevinden, zoals het hoofd of de rug. Opvallend is dat vooral jonge kinderen en tieners deze behandeling ondergaan. Tijdens een bezoek aan het protontherapiecentrum PARTICLE van UZ Leuven werd benadrukt dat deze jonge patiënten vaak angst en stress ervaren voor en tijdens de therapie. Dit is voornamelijk te wijten aan hun onbekendheid met deze geavanceerde behandeling, waarbij ze bijvoorbeeld te horen krijgen dat ze volledig stil moeten blijven liggen onder een imposante machine die rare geluiden kan maken. In mijn scriptie richt ik me op de vraag hoe ik, als interactieve vormgever, de angst en stress bij deze kinderen kan verminderen. Als antwoord hierop heb ik een serious game ontwikkeld voor smartphones. Dit spel is bedoeld om zowel jonge kinderen als tieners op een interactieve wijze te informeren over wat protontherapie precies is en wat ze tijdens de behandeling allemaal kunnen verwachten. Uit zowel het bezoek aan UZ Leuven als mijn eigen diepgaande onderzoek blijkt dat preoperatieve angst voornamelijk ontstaat wanneer kinderen onvoldoende geïnformeerd zijn over een aanstaande medische procedure of behandeling. Deze onbekendheid leidt tot negatieve anticipatie, wat dan weer verder resulteert in verhoogde angst en stress. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Rigolle, M. (2023). Pixels & Protons.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be55930188be58812400f2.
|