About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Diversiteit in prentenboeken
dc.creator : Geuens, Yasmine
dc.subject :
dc.description.abstract : Samen met mijn promotor Els Peeters en externe promotor Gil Geron (Narrata) ben ik in een nieuw onderzoek gestapt. Namelijk: Voorlezen en diversiteit: door het voorlezen van prentenboeken kan je met kleuters focussen op diversiteit. Welke prentenboeken? Hoe doe je dat? Welke competenties of leerdoelen raken we hier aan? Voor dit praktijkprobleem heb ik eerst een brede literatuurstudie gedaan, deze heb ik neergeschreven aan de hand van de 5xW+H – methode. Daaruit bleek dat de kleuters een identificatiepersonage nodig hebben in de prentenboeken waaraan ze zich kunnen spiegelen. Uit dit onderzoeksdoel heb ik de onderzoeksvraag: "Hoe kies ik bewust prentenboeken uit voor een 2 e KK waarin diversiteit aanwezig is en hoe breng ik ze aan zodat voorlezen en vertellen op verschillende manieren aangeboden worden?" opgesteld. Om op deze onderzoeksvraag een antwoord te kunnen formuleren heb ik een onderzoek uitgevoerd door eerst acht deelvragen op te stellen. Hiervoor heb ik verschillende bibliotheken, kleuterleerkrachten van de tweede kleuterklas en experten bevraagd. Tijdens mijn stage in maart ben ik in de tweede kleuterklas, waar ik mijn uitgroeistage deed, gaan observeren zodat ik wist welke manieren van voorlezen en vertellen en welke diverse prentenboeken er al aan bod kwamen. Tijdens mijn stage in mei testte ik mijn ontwerp uit in de praktijk bij dezelfde kleuters. Zo kon ik concluderen welke manieren van voorlezen en vertellen aansloegen en welke niet. Het resultaat van dit onderzoek is een diversiteitskoffer voor kleuterleerkrachten en kleuters met een diversiteitschecklist, boekenfiches, een inspiratielijst met verschillende manieren van voorlezen en vertellen en verschillende prentenboeken met een diversiteitsinsteek.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2021
dc.type : Bachelorproef
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a862d77650e16
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Educatieve bacheloropleiding in kleuteronderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline :
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer