Abstract : De patiëntveiligheid in ziekenhuizen komt in het gedrang door het niet leveren van de gewenste kwaliteit. Het handhaven van een meldsysteem voor incidenten en bijna-incidenten is een belangrijk instrument in de ontwikkeling van een geïntegreerd patiëntveiligheidsbeleid in de zorginstelling. Maar het melden van incidenten gebeurt natuurlijk altijd pas achteraf. Het is wenselijk om naar een situatie toe te groeien waarin incidenten worden voorkómen. Waar kunnen we de patiëntveiligheid verbeteren? Binnen een goed onderbouwd veiligheidsmanagementbeleid zijn patiëntveiligheid en patiëntparticipatie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door de patiënt actief een stem te geven, krijgen we inzichten vanuit patiëntenperspectief om de veiligheid te verbeteren. Maar veranderingen om verbetering door te voeren, creëren weerstand. Weerstand die we via transformationeel en transactioneel leiderschap samen met de filosofie van appreciative inquiry aanpakken. In het verbeterproject (uitgevoerd in het ziekenhuis Oost-Limburg, Genk) met als uitgangspunt, de patiënt als partner, onderzoeken we de perceptie van de patiënt bij veiligheid. Daarnaast hopen we een veiligheidscultuurverandering in gang te zetten. In het algemeen stellen we vast dat de patiënt haar/zijn steentje wil bijdragen in de veiligheid van zorg. Met enige nuance, daar het project nog lopende is bij het moment van inleveren van de bachelorproef, meten we een geringe cultuurverandering. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Mertens, L. (2016). De patiënt als partner.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c59de8fb1686.
|