|
|
Home |
|
|
dc.title : |
Basisonderwijs voor iedereen en overal. De invloed van ouderbetrokkenheid op de ontwikkeling van kansarme kinderen. Een literatuuronderzoek en praktijkonderzoek
|
dc.creator : |
Pulinx, Ilona
Aksoy, Merve
|
dc.subject : |
|
dc.description.abstract : |
Inleiding: België heeft één van de hoogste kinderarmoedecijfers van Europa. In Vlaanderen groeit 1 kind op 10 op in armoede. Wanneer de gevolgen van kansarmoede zodanig ernstig zijn, wordt het kind belemmerd in zijn ontwikkeling.
Doel: Nagaan of het proces van kansarmoede bij kinderen kan doorbroken worden door middel van stimulatie van ouderbetrokkenheid.
Methode: Dit afstudeerproject is bestaande uit een literatuuronderzoek voor wetenschappelijke onderbouwing en gevolgd door een praktijkonderzoek in basisschool de Bladwijzer in Waterschei. Bij het praktijkonderzoek is d.m.v interviews en observaties gegevens verzameld bij 4 kinderen.
Resultaten: In onze literatuurstudie hebben we ondervonden dat migratieouders minder snel professionele hulp gaan zoeken desondanks ze vaker steun nodig hebben. Wat nefaste gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het kind.
Verder zien we in de literatuurstudie dat de omgeving een grote rol speelt tijdens de ontwikkeling van taal en spraak. Taal is van belang omdat het voor de verdere sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en het succesverhaal op school zorgt.
Uit het praktisch onderzoek is gebleken dat dit het bovenstaande bevestigd. Het feit dat migrantenouders minder professionele hulp zoeken is bevestigd door de interviews die afgenomen zijn. De taal niet machtig zijn speelt hierbij een grote rol.
Conclusie: Uit het onderzoek kan men concluderen dat kinderen uit kansarme gezinnen beperkt worden in hun ontwikkeling in het schoolse gebeuren. Vaak doordat de ouders de Nederlandse taal niet machtig zijn. De ergotherapeut kan hier de brug zijn tussen de school en de thuissituatie. Indien het kind speciale opvoedingsnoden heeft kan de ergotherapeut ook de juiste doorverwijzing uitvoeren.
Trefwoorden: kinderen, (kans)armoede, ouderbetrokkenheid en taalontwikkeling
|
dc.publisher : |
Hogeschool PXL |
dc.contributor : |
|
dc.date : |
2017 |
dc.type : |
Bachelorproef |
dc.format : |
|
dc.identifier : |
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c8729968e104e |
dc.language : |
dut
|
dc.rights : |
All rights reserved |
etd.degree.name : |
Professionele bachelor in de ergotherapie |
etd.degree.level : |
Bachelor |
etd.degree.discipline : |
|
etd.degree.grantor : |
Hogeschool PXL |
|
|
Simple view
|
|
|
©2004-2008 - Hogeschool PXL -
webmaster -
Contact -
Disclaimer
|
|