Abstract : Kinderen en jongeren ontwikkelen zich in de meest uiteenlopende leer- en leefomgevingen: thuis, op school, in een jeugdvereniging, in de sportclub, ... Ze bewegen zich met andere woorden doorheen diverse contexten waarbinnen ze verschillende leef- en leerervaringen opdoen. Het creëren, ondersteunen en uitbreiden van die leer- en leefomgeving bij leerlingen is het uitgangspunt waar een Brede School voor staat. Zo wil ze maximale ontwikkelingskansen nastreven. Een Brede School doet dit via samenwerking met partners uit diverse sectoren. Dit onderzoek focust op de principes van de Brede School en de manier waarop deze vertaald kunnen worden in de gemoderniseerde eerste graad van het secundair onderwijs. Met andere woorden heb ik onderzocht hoe een eerste graad zich, zonder al te veel inspanningen en rekening houdend met de doelstellingen van de Brede School, kan uitbreiden tot een Brede School. Voorbeelden, mogelijke stappen, tips en werkvormen bundelde ik in een draaiboek voor een eerste graad secundair onderwijs.
Trefwoorden: brede School, middenschool, pedagogie, zorgverbreding, draaiboek |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Degros, L. (2020). De brede middenschool. Hoe kunnen we de principes van de Brede School vertalen binnen de gemoderniseerde eerste graad secundair onderwijs? .
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82171548afd017154ed79ec1f13.
|