Abstract : Dit onderzoek toont hoe jongeren aangezet kunnen worden om duurzamer met kleding om te gaan, oa. door te zoeken naar alternatieven op de Fast Fashion industrie en het kopen van steeds nieuwe kleding. Dit met als doel om de negatieve impact die de kledingindustrie heeft te beperken als consument. Uit onderzoek blijkt dat de kledingindustrie een van de meest vervuilende sectoren is. Daarnaast werken de fabrieksarbeiders in lageloonlanden ook vaak in gevaarlijke omstandigheden en tegen een veel te laag loon aan onze goedkope kleding. Om hier effectief verandering in te brengen zouden wetgeving, producenten en consumenten moeten samenwerken. De focus bij dit project wordt gelegd op de rol van de consument. Tweedehands kopen, kleding ruilen, kleding huren, upcyclen en hergebruiken zijn bestaande mogelijke alternatieven op het nieuw kopen. Toch blijven we massaal bij grote Fast Fashion ketens kopen. Het blijft voor velen de makkelijkste en goedkoopste optie om je kledingkast te vernieuwen.Mijn concept voor een applicatie kreeg vorm door literatuurstudie over kleding en de kledingindustrie, gebruiksvriendelijkheid in een interface, gamification, interface design en een praktijktest waarbij het ruilen van kleding uitgetest werd (Swap & Shop).
Met behulp van een concept voor een applicatie die ik ontwierp, kan het ruilen en recyclen van kleding toegankelijker gemaakt worden. Hoe dit het meest effectief werkt, wordt in deze scriptie besproken. Enkele belangrijke elementen die aan bod komen zijn gamification en
gebruiksvriendelijkheid in een interface design. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Lenaerts, K. (2023). Swap up.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be55930188be5a1ecb02d1.
|