About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

100 jaar Groote Oorlog. Een seminarie voor leerlingen uit het zesde middelbaar

2014
Van Baelen, Tine
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Binnenkort herdenken we 100 jaar Groote Oorlog. We moeten dat blijven herdenken en levend houden onder deze en volgende generaties. Jammer genoeg zullen die generaties de kans niet meer hebben om het van rechtstreekse ooggetuigen te vernemen. Daarom is het belangrijk dat iedere lerende en persoon in het algemeen weet, aanhoort, ervaart wat er in die periode gebeurd is.

Velen weten niet welke impact dat op ons verdere leven had en zal hebben. Iedereen zal zeker wel eens een verhaal uit ‘den oorlog’ gehoord hebben van grootmoeder, grootvader of andere ooggetuigen. Dat moet behouden blijven. Deze generatie zal de volgende op sleeptouw moeten nemen doorheen wat voor ons land een ware hel heeft betekend. De jeugd moet ervaren wat die oorlog zo kenmerkte, beleven hoe men toen leefde. Hun haren moeten rechtop staan bij het horen van de blazers tijdens de Last Post. Deze jongeren moeten vanuit eigen interesse een beeld vormen over wat gezien mag worden als een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van West-Europa en de wereld in zijn geheel.

Dit eindwerk geeft leerlingen toegang om de Wereldoorlog zelf te ontdekken, te voelen, te ruiken en te zien. De leerlingen brengen in het begin van het schooljaar een bezoek aan de Westhoek. Tijdens die tweedaagse schoolexcursie verwerven en verwerken ze zelfstandig en in groep informatie uit brochures, musea, film- en beeldmaterialen. Nadien presenteren de leerlingen de eigen verworven materialen en kennis aan de hand van een creatieve opdracht. Zo werken ze stilaan naar een eindproduct toe. Dat eindproduct is het geven van basislesjes aan leerlingen uit de lagere school. Om deze doelstellingen tot een goed einde te brengen wordt van de leerlingen verwacht dat ze zelfstandig te werk gaan. Hierbij worden ze gecoacht door studenten uit de lerarenopleiding van de PXL.

Dat alles kadert binnen het Seminarie Wereldoorlog I van het Sint Franciscuscollege in Heusden-Zolder. Het wordt ingericht voor leerlingen uit het zesde middelbaar en past binnen de vrije ruimte die beschikbaar is in de derde graad. Wat dit seminarie zo aantrekkelijk maakt is de samenwerking op drie onderwijsniveaus, hoger onderwijs, secundair onderwijs en lager onderwijs. Dit unieke project verdient het extra in de schijnwerpers te staan.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 2372 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Van Baelen, T. (2014). 100 jaar Groote Oorlog. Een seminarie voor leerlingen uit het zesde middelbaar. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ffdfd50cd1.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer