Abstract : Hoogbegaafde en cognitief sterk functionerende leerlingen behoren tot de risicogroep om sociale-emotionele problemen te ervaren. Ze ervaren soms het gevoel van anders te zijn. Het is belangrijk dat deze leerlingen niet vergeten worden binnen het onderwijs, aangezien verondersteld wordt dat ze toch met alle leerstof meteen kunnen volgen. Het is voor hen vaak moeilijk om hun sociale vaardigheden te uiten in de klas, aangezien deze leerlingen vaak niet dezelfde interesses hebben. Aandacht geven aan wie ze zijn en dat ze trots mogen zijn op wat ze kunnen bereiken is daarom erg belangrijk.
Daarnaast kunnen deze leerlingen ook faalangst ervaren ondanks het feit dat ze eigenlijk altijd goede punten behalen zonder hier veel moeite voor te moeten doen. Het is goed om de leerlingen te leren omgaan met de angst om te falen.
Het doel van mijn onderzoek binnen mijn bachelorproef is om leerlingen op sociaal-emotioneel vlak te laten groeien en ze daarnaast leren om te gaan met faalangst. Om hieraan te werken heb ik een lessenreeks ontworpen. Deze kan ingezet worden in de brede basiszorg. Elke leerling kan hier voordelen uit halen, maar in het bijzonder hoogbegaafde en cognitief sterk functionerende leerlingen. Op deze manier wordt er gestreefd naar een positief klasklimaat en een krachtige leeromgeving, waar iedereen zichzelf kan zijn en niemand zich anders hoeft te voelen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Wynen, N. (2022). Help, ik val uit de boot! Hoogbegaafde en cognitief sterk functionerende leerlingen leren groeien op sociaal-emotioneel vlak en leren omgaan met faalangst.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af8e298712f0.
|