Abstract : Vriendschapsfraude is een gekend probleem waarrond gesensibiliseerd zou moeten worden. Er zijn al een aantal sensibiliseringscampagnes geweest rond dit thema maar deze waren van korte duur.
Er zijn al campagnes die doeltreffend waren zoals tijdens het Radio 2 programma de inspecteur. Toen werd er een hele week over het probleem gesproken. Maar na een week van sensibiliseren blijft er niets over wat permanent een oplossing biedt.
Ook verschillende andere campagnes waar slachtoffers van andere zaken aan bod kwamen, zorgde voor een inspiratiebron, alsook de interviews met Neniu die zich inzet tegen vriendschapsfraude en met echte ex-slachtoffers.
Ik ben ervan overtuigd dat een toegepaste en doeltreffende campagne tegen vriendschapsfraude mogelijk is wanneer er rekening wordt gehouden met de doelgroep en de slachtoffers.
De doelgroep waar ik mij op focus zijn 60-plussers. In principe kan iedereen slachtoffer worden van vriendschapsfraude maar deze leeftijdscategorie wordt meer getarget omdat zij over het algemeen over het meeste kapitaal beschikken.
Mensen die mogelijk slachtoffer worden van vriendschapsfraude hebben allemaal iets gemeen. Zij zitten met vragen over hun online vriendschappen wanneer zij iets verdachts opmerken maar zij kunnen hier niet bij vrienden of familie terecht uit schrik om uitgelachen te worden. Hieruit vloeide mijn eerste insight: "Mensen durven geen advies vragen over mogelijke vriendschapsfraude in hun omgeving." Mensen die slachtoffer zijn geworden van vriendschapsfraude zijn na het uitkomen van het bedrog zo beschaamd. Hieruit vloeide mijn tweede insight: "Mensen die vriendschapsfraude hebben meegemaakt schamen zich enorm." Het doel van mijn campagne was een manier zoeken om vriendschapsfraude bespreekbaar te maken.
Deze twee insights brachten mij tot het concept van mijn campagne: De vriendschapslijn, een callcenter dat bemand wordt door ex-slachtoffers van vriendschapsfraude waar mensen die met vragen zitten over vriendschapsfraude terecht kunnen. Deze campagne zal gepromoot worden via advertenties in de krant en geïntegreerd worden in televisieprogramma’s.
Deze campagne zal het beeld dat er bestaat over slachtoffers van vriendschapsfraude veranderen en mensen zullen met hun vragen ergens terecht kunnen en geholpen worden door iemand die er alles van kent. En zo zullen er minder slachtoffers vallen door vriendschapsfraude. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Duquene, G. (2022). Een sensibiliseringscampagne tegen vriendschapsfraude.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af9f35591add.
|