About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : Taalontwikkelend lesgeven: een gids met praktische richtlijnen
Author :
Thoelen, Nancy
Abstract : Omwille van de toenemende diversiteit binnen de leerlingenpopulatie krijgen leraren steeds vaker te maken met leerlingen die verschillen in taalniveau. De klassen worden heterogener door niet alleen het stijgend aantal anderstalige leerlingen, maar ook door autochtone leerlingen die een taalzwakke achtergrond hebben.

'Taalzwakke’ leerlingen haken vaak af omdat ze de school- en instructietaal niet altijd begrijpen wegens te abstract of omdat ze het niet in een herkenbare context kunnen plaatsen. Om een kans te maken op de arbeidsmarkt of om hogere studies aan te gaan, hebben de jongeren een rugzak vol met taalbagage nodig. Dit vraagt om een andere aanpak van de leraar want elke leerling heeft recht op dezelfde slaagkansen.

Taalgericht vakonderwijs opent perspectieven voor de leerkracht en de leerling. De gids, die in dit eindwerk is uitgewerkt, informeert leraren over het nut van taalgericht vakonderwijs en begeleidt hen hierin door praktische tools en tips aan te bieden. Daarnaast bevat het eindwerk een uitgewerkte bundel rond taalontwikkelende poëzielessen in de b-stroom. Deze lessenreeks is gelinkt aan het vak Nederlands, maar de aanpak en didactische suggesties kunnen vertaald worden naar andere vakken.

Dit eindwerk richt zich niet enkel naar taalleerkrachten en taalcoaches, maar naar alle leerkrachten. Ik hoop dat dit werk voor hen een inspiratiebron zal zijn om taalontwikkelend lesgeven te integreren in hun lespraktijk.
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2016
Full text :
File Size Type Checksum  
definitieveversie_Nancy_Thoelen_bachelorproef.pdf 2 MB PDF MD5 Open file
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Afstudeerproject
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Degree level : Bachelor
Discipline : Frans - Nederlands
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Education
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 07/07/2016 15:43
Last modified : 27/10/2016 19:18
Collections :
Secundair onderwijs
2016
11306235
Views : 4659
Downloads : 2359
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer