Abstract : Pestgedrag is in vele scholen een groot probleem, maar al lang geen taboe meer. Scholen willen dit probleem aanpakken. Vele strategieën verschenen en werden toegepast, sommigen met succes, andere niet. Elke methode had of heeft zo zijn voor- en/of nadelen. Het is bewezen dat kleinschalige acties niet helpen tegen pestgedrag (zoals je nog kan lezen in de literatuurstudie). Om pestgedrag tegen te gaan moet je een preventieve methode hebben die jaar in en uit kan worden toegepast.
Marshall Rosenberg bedacht het concept “nonviolent communication”, geweldloze communicatie. Dit is een manier van communiceren met een doordachte, beleefde, geweldloze houding, op een assertieve manier dus.
Volgens mij kan geweldloze communicatie een oplossing bieden voor pestgedrag. Hoe dit concept in elkaar zit, zal je nog ontdekken. Maar het is bewezen dat communiceren over problemen een goede ondersteuning biedt en een mogelijke oplossing vormt voor het probleem. De manier hoe we met elkaar communiceren is daarom belangrijk.
Tijdens deze studie zal ik onderzoeken of geweldloze communicatie wel degelijk een oplossing biedt voor pestgedrag en bijhorend materiaal ontwikkelen voor leerkrachten en leerlingbegeleiders. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
De Bruyne, D. (2015). Geweldloze communicatie binnen pestgedrag.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327723223733.
|