About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Protean Prosthetics

2015
Myny, Nicky
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Orthesen en prothesen waren ooit passieve, levenloze, lelijke apparaten die niet veel meer deden dan de handicap verhullen. De meeste prothesen die vandaag beschikbaar zijn op de markt proberen nog steeds het uiterlijk van natuurlijke ledematen te imiteren. Het opmerken ervan gaat vaak gepaard met vooroordelen. Het psychologisch stigma, dat geassocieerd wordt met het verlies van een ledemaat, wordt bekritiseerd. Amputaties moeten volgens mij niet langer als een verlies gezien worden, maar als het begin van iets nieuw, misschien wel iets beter. Volgens mij kunnen prothesen een onderdeel zijn van sensationele en artistieke expressie in plaats van mislukkingen die om medelijden vragen. Via een persoonlijk, continu veranderend onderzoeksproces ontstaat een inspiratiebord met alle documentatie die verzameld werd. Daaruit volgt een reeks experimenten met materialen en technieken om tot unieke nieuwe afbeeldingen te komen, die vervolgens tot innovatieve producten gecombineerd worden. Het eindresultaat wordt dan een incrementele toevoeging aan het steeds groeiende archief, waarop wordt voortgebouwd. Mythologische verhalen voeden de bodem van mijn inspiratie. En van daaruit ontwikkelt zich een ontwerp voor de beenprothese. ‘Protean prosthetics’ is de Engelse benaming van het project ‘protheïsche prothesen’. Proteïsch komt in de eerste plaats vanuit een gevoel, een gevoel dat vraagt om een verandering in de manier waarop we prothesen of de mensen die prothesen dragen bekijken. Proteïsch staat synoniem voor veranderlijk, kameleontisch, vlinderachtig, wisselend. Het begrip proteïsch vindt zijn oorsprong bij Proteus, een zeegod uit de Griekse mythologie. Hij kon niet alleen de toekomst voorspellen maar ook van gedaante veranderen. En het is volgens mij net die metamorfose die mensen met een prothese, een kunstledemaat, ook op een bepaalde manier ondergaan doordat zij delen van zichzelf kunnen vervangen en zelfs transformeren. Ik kan besluiten dat er plaats en nood is aan een designer tussen de wetenschap van de ontwikkeling van prothesen. Interesse en toekomstpotentieel blijken duidelijk uit de reacties van de professionele orthopedische wereld. Dat is onder andere gebleken door de positieve reacties van mensen die zelf prothesen dragen. Over smaak valt niet te twisten. Het artistieke ontwerp blijft een kwestie van smaak voor de drager, net als een ander sieraad. Ik wil daarom nog eens het belang van de achterliggende idee benadrukken boven het uiteindelijke resultaat. Perfectie is uiteindelijk ook perceptie. Voor mij betekent dit artikel niet het einde van dit onderzoek, maar slechts een halte in het proces naar verdere ontwikkeling, uitwerking en mogelijk commercialisering van mijn idee.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 2392 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Myny, N. (2015). Protean Prosthetics. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215383c81001542da498dd0112.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer