About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

De verleiding van cosmetica in sieraden

2018
El-Achkar, Camille
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Cosmetica en sieraden sluiten beiden nauw aan bij het tooien van het uiterlijk. Dit is ook meteen het uitgangspunt van dit artikel 'De verleiding van cosmetica in sieraden’. Het benadert de ijdelheid en de tegenstrijdige ideeën die hierachter schuilgaan. Zo geldt onder andere het idee dat we ons niet te veel met ons uiterlijk mogen bezighouden maar worden we buitengesloten wanneer we niet aan bepaalde normen voldoen. De cosmetica-industrie weet handig in te spelen op deze onzekerheden en vindt telkens manieren om ons toch te verleiden. Dit onderzoek spitst zich toe op de beloften van schoonheid (zowel door cosmetica als door sieraden gepromoot), oftewel het inspelen op superbia en vanitas door middel van het gebruik van kostbare ingrediënten. In de vaststelling dat dit ijle beloften zijn tracht ik mezelf als juweelontwerpster te positioneren binnen deze paradox van positieve en negatieve gevoelens tegenover het fenomeen 'ijdelheid’ en de verleidingen die we voorgeschoteld krijgen. Hiervoor zullen we beeldende kunstenaars die in relatie tot dit onderzoek kunnen gebracht worden nader bekijken en deze koppelen aan mijn eigen denkproces. Het begrip ijdelheid wordt in vraag gesteld en de verleiding komt centraal te staan. In de daaruit voortvloeiende vormen zal de artificiële schoonheid een hoofdrol spelen zonder in het extreme te gaan. Via kleine triggers in het sieraad wordt de drager/ toeschouwer bewust gemaakt van de misleidingen.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 1402 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

El-Achkar, C. (2018). De verleiding van cosmetica in sieraden. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce9401644135520f2bbc.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer