Abstract : Hoe kunnen we leerkrachten kleuteronderwijs begeleiden wanneer ze werken aan de computationele vaardigheden in de kleuterklas?"
Computationeel denken is het probleemoplossend met behulp van technologie (=plugged programmeren) of zonder technologie (=unplugged programmeren). Door te werken aan het computationeel denken werk je ook aan de computationele vaardigheden; abstractie, decompositie, patroonherkenning en algoritmisch denken.
Om de nodige informatie te verkrijgen voerden we vier onderzoeksactiviteiten uit. Eerst verkenden we ons onderwerp aan de hand van een literatuurstudie. Hieruit leerden we over het plugged en unplugged programmeren en de computationele vaardigheden. Vervolgens stuurden we een enquête uit naar 500 basisscholen om een beter beeld te krijgen van de huidige situatie en de noden in het werkveld. Daarnaast interviewden we Frank Petrocci, pedagogisch begeleider van het gemeenschapsonderwijs. Hiermee verzamelden we informatie over de moeilijkheden die leerkrachten kleuteronderwijs ervaren bij het werken aan de computationele vaardigheden en welke ondersteuning ze hierbij nodig hebben. Tot slot bestudeerden we hoe lessen rond het computationeel denken momenteel worden aangeboden aan leerkrachten.
Als ontwerp creëerden we een gratis en toegankelijk platform in de vorm van een website.
De website is makkelijk te delen met collega’s waardoor het volledige schoolteam aan de slag kan met de inhouden. De inhouden zijn verduidelijkt door het gebruik van symbolen, de begrippen worden uitgelegd en we vermijden het gebruik van overbodige termen en moeilijke woorden. Onze website biedt informatie over het computationeel denken, de vaardigheden, activiteiten om aan deze vaardigheden te werken en de nodige informatie om jezelf te verdiepen in dit onderwerp. In samenspraak met het werkveld bieden we de activiteiten helder geformuleerd en gestructureerd aan.
Ons ontwerp begeleidt een deel van de leerkrachten maar het is niet voor iedere leerkracht voldoende, het is een onderdeel van het proces om computationeel denken meer te integreren in het kleuteronderwijs. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Muls, Q. (2023). Computationeel denken met E&Q.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be71720188be747c12016e.
|