About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Vernieuwd dyslexiebeleid

2023
Gaethofs, Rani
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs (verkort)

Abstract :
Welke maatregelen kunnen leerkrachten van het Lucernacollege in de tweede en derde
graad toepassen in hun onderwijspraktijk om leerlingen met dyslexie te ondersteunen? Die
onderzoeksvraag wordt met dit onderzoek beantwoord. In het Lucernacollege bestond een
gedateerd, weinig concreet dyslexiebeleid. Heel wat leerkrachten hadden echter nog vragen
over hoe leerlingen met dyslexie beter te ondersteunen. Aan de hand van een uitgebreide
literatuurstudie, een enquête bij leerlingen met dyslexie en feedback van de leerkrachten
zelf, werd een (beleids)document opgesteld. In dat document vinden leerkrachten richtlijnen
terug over hoe ze hun onderwijspraktijk zo kunnen inrichten dat leerlingen met dyslexie, en
bij uitbreiding ook de andere leerlingen, hier voordelen aan ondervinden. Omdat het
Lucernacollege veel anderstalige leerlingen onderwijst, hebben ook die leerlingen voordeel
bij goed opgebouwde lessen, duidelijke toetsen … Het document is zo opgesteld dat
leerkrachten gericht een antwoord op hun vragen kunnen zoeken. Het is namelijk verdeeld in
vier luiken: tijdens de les, evaluaties, socio-emotioneel en autonomie van de leerling. Het
document moet een leidraad vormen bij de onderwijspraktijk van de individuele leerkracht,
maar ook bij het maken van vestigingsoverschrijdende beslissingen. Daarnaast kunnen ook
nieuwe leerkrachten en zij-instromers gebruikmaken van het document als hulpmiddel bij het
inrichten van hun onderwijspraktijk. Het document kan dus op meerdere manieren worden
ingezet en zou een voordeel moeten opleveren voor zowel leerkracht als leerling.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 193 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Gaethofs, R. (2023). Vernieuwd dyslexiebeleid. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf46290188bf4a1ec600b2.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer