Abstract : Welke maatregelen kunnen leerkrachten van het Lucernacollege in de tweede en derde
graad toepassen in hun onderwijspraktijk om leerlingen met dyslexie te ondersteunen? Die
onderzoeksvraag wordt met dit onderzoek beantwoord. In het Lucernacollege bestond een
gedateerd, weinig concreet dyslexiebeleid. Heel wat leerkrachten hadden echter nog vragen
over hoe leerlingen met dyslexie beter te ondersteunen. Aan de hand van een uitgebreide
literatuurstudie, een enquête bij leerlingen met dyslexie en feedback van de leerkrachten
zelf, werd een (beleids)document opgesteld. In dat document vinden leerkrachten richtlijnen
terug over hoe ze hun onderwijspraktijk zo kunnen inrichten dat leerlingen met dyslexie, en
bij uitbreiding ook de andere leerlingen, hier voordelen aan ondervinden. Omdat het
Lucernacollege veel anderstalige leerlingen onderwijst, hebben ook die leerlingen voordeel
bij goed opgebouwde lessen, duidelijke toetsen … Het document is zo opgesteld dat
leerkrachten gericht een antwoord op hun vragen kunnen zoeken. Het is namelijk verdeeld in
vier luiken: tijdens de les, evaluaties, socio-emotioneel en autonomie van de leerling. Het
document moet een leidraad vormen bij de onderwijspraktijk van de individuele leerkracht,
maar ook bij het maken van vestigingsoverschrijdende beslissingen. Daarnaast kunnen ook
nieuwe leerkrachten en zij-instromers gebruikmaken van het document als hulpmiddel bij het
inrichten van hun onderwijspraktijk. Het document kan dus op meerdere manieren worden
ingezet en zou een voordeel moeten opleveren voor zowel leerkracht als leerling. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Gaethofs, R. (2023). Vernieuwd dyslexiebeleid.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf46290188bf4a1ec600b2.
|