Abstract : Tijdens mijn bachelorproef ben ik gestart vanuit de hoofdvraag: Hoe vaardig worden baby’s tussen de 4 en 10 maanden in het water door survivalzwemlessen te volgen? Deze vraag is ontstaan toen ik in aanraking kwam met een video van de Infant Swimming Rescue, hierin zag je een kind die net kon lopen in het water vallen en zichzelf deed redden door zich te draaien op zijn rug, om zo zijn gezichtsveld uit het water te halen om te kunnen ademhalen om verdrinking te voorkomen.
In de lessen van het ISR wordt er gewerkt in een 1 op 1 begeleiding met een professionele instructeur en het kind, mijn doel was om hetzelfde te bereiken samen met de ouders als ondersteunde rol, zodat het kind in een veilige en vertrouwde situatie kon starten.
In mijn praktijkonderzoek van 6 lessen heb ik verschillende methodieken en hulpmiddelen gebruikt om mijn doelstelling proberen te behalen. Helaas waren 6 lessen te kort om te komen tot het zelfstandig drijven wanneer zij plots in het water terecht komen.
Van de 3 deelnemers was er 1 in staat om zich te draaien naar zijn rug wanneer hij onderwater kwam en daarna even te blijven liggen, de vaardigheid was nog niet stabiel genoeg om zelfredzaam te zijn in het water.
Na mijn onderzoek ben ik in contact gebleven met de ouders, zij gingen regelmatig zwemmen met de hun kinderen en zagen dat het zelfstandig drijven en het draaien naar de rug steeds beter verliep, ze gebruikten de tips en oefeningen die ze gedaan hadden tijdens de lessen.
Zou je het zelfstandig drijven en de kinderen zelfredzaam willen krijgen zouden er meer lessen gegeven moeten worden om de vaardigheid te kunnen stabiliseren. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
de Haan, L. (2016). Survivalzwemmen met baby's.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5996cb811aa.
|