Abstract : GDPR, General Data Protection, is misschien niet het meest prikkelende onderwerp omwille van de droge wetgeving in moeilijk juridisch jargon. Toch kunnen er spannende discussies over gevoerd worden. Er zijn bovendien tal van voorbeelden die onze aandacht trekken.
De regelgeving rond GDPR (General Data Protection Regulation) of in het Nederlands AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is zeer uitgebreid beschreven in een Europese regelgeving. Deze regelgeving is ondertussen 5 jaar in voege, maar er bestaat nog veel onduidelijkheid over hoe bedrijven, of scholen hier het best mee kunnen omgaan.
Met dit onderzoek wilde ik nagaan Op welke manier je effectief kan communiceren om enerzijds administratief en anderzijds onderwijzend personeel de regelgeving rond GDPR duidelijk te maken?
Blijkt dat de theorie wel goed gekend was bij de personeelsleden die de bevraging invulde, maar de praktijkvoorbeelden gegrepen uit het dagdagelijkse leven waren nog niet zo gekend. Hier kan nog een weg afgelegd worden om meer bewustwording in de praktijk te creëren.
De enquête die ik opmaakte kan dienen als basis om te sensibiliseren, niet enkel binnen de centrale dienst van de PXL, maar ook bij leerkrachten om hun kennis verder door te geven aan studenten, of voor andere scholengroepen. Er komt ook naar voor uit het onderzoek dat de praktijkvoorbeelden niet altijd als zijnde een inbreuk tegen de GDPR-regelgeving worden ervaren, dit kan in de toekomst verder uitgewerkt worden. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Santermans, M. (2023). Hoe GDPR uit de anonimiteit halen?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be0ed70188be1020460028.
|