About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

"Je ne vous comprends pas, Madame!": Franse instructie voor ex-OKAN

2023
Smets, Hanne
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs (verkort)

Abstract :
Elk jaar stromen en meer en meer ex-OKAN leerlingen door naar het reguliere onderwijs. Vaak kennen zij al meerdere talen en beheersen ze het Nederlands nog niet voldoende, wanneer er ook nog Frans bijkomt. Het actie-onderzoek heeft als doel een probleem uit de praktijk te onderzoeken en is een aanzet om een van de grootste knelpunten aan te pakken die ex-OKAN leerlingen tegenkomen tijdens evaluatiemomenten voor het vak Frans, namelijk het begrijpen van de instructietaal.
Goed studeren voor evaluaties is een deel van de opdracht, maar het begrijpen van de instructie is minstens even belangrijk. Het valt op, uit eigen ervaringen tijdens mijn lesopdracht, dat voor vele ex-OKAN’ners het begrijpen van de instructie in het Frans een grote struikelblok is. Doorheen het proces wordt getracht een hulpmiddel uit te werken als oplossing voor dit praktijkprobleem.
Het eindproduct werd een hulpmiddel voor de eerste jaar ex-OKAN leerlingen bij het vak Frans, namelijk een bundeltje. In deze bundel staat een opsomming van de meest voorkomende instructietaal tijdens evaluaties Frans. In de eerste kolom staat de instructie in het Nederlands in de tweede kolom in het Frans. Deze opsomming werd ook verrijkt met pictogrammen om de leerlingen eveneens te voorzien van een visuele voorstelling.
Aan de hand van deze bundel is het de bedoeling ex-OKAN leerlingen beter te ondersteunen tijdens evaluaties voor het vak Frans en de valkuil van het niet begrijpen van de instructie alvast weg te nemen.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 147 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Smets, H. (2023). "Je ne vous comprends pas, Madame!": Franse instructie voor ex-OKAN. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188beb0450188beb270dc012f.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer