Abstract : Als leerkracht is het heel moeilijk om de leerlingen te motiveren actief deel te nemen aan de les. Ze zien het nut van de leerstof niet in, met als gevolg dat de leerlingen heel ongeïnteresseerd in de les zitten.
Sinds de modernisering in het secundair onderwijs werden er nieuwe leerplannen geïntroduceerd. Eén van die leerplannen is het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan (GFL) en een onderdeel daarvan is het doorlopen van een creatief denkproces.
De opdracht van de school was: creëer een creatief denkproces voor leerlingen van het 4de middelbaar.
Het actie-onderzoek ben ik gestart met te vragen aan de leerkrachten wat hun voorkennis is van werken met het GFL en de motivatie van tieners.
In de literatuur heb ik gevonden dat je als leerkracht de leerlingen kunt motiveren door hen te betrekken in alle beslissingen die er worden genomen. Daarom heb ik aan de leerlingen gevraagd welke didactische werkvormen ze willen gebruiken in het actief denkproces en over welk onderwerp ze het willen hebben.
Bij de start van dit actie-onderzoek wist ik niet wat een actief denkproces allemaal inhoudt. Via de literatuur ben ik er achter gekomen dat een actief denkproces bestaat uit de volgende 4 stappen:
- Oriënteren
- Onderzoeken
- Uitvoeren
- Evalueren
Met dit actie-onderzoek hoop ik een hulp te zijn voor scholen om de leerlingen te motiveren actief deel te nemen aan de lessen. Want voor de leerkrachten is het tegenwoordig heel moeilijk om tieners tijdens de les gemotiveerd te krijgen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Vanaenrode, C. (2023). Hoe motiveer je tieners in een creatief denkproces?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188becded0188becf0ad70028.
|