Abstract : Binnen mijn lesopdracht geef ik Nederlands, gedragswetenschappen en artistieke vorming voor de tweede graad. De onderwijshervorming gaf mij de ideale gelegenheid om het nieuwe vak artistieke vorming te koppelen aan de leerplandoelen voor het GO!.
Ik ben op zoek gegaan naar een alternatieve werkvorm en kwam op het idee om een projectweek te creëren. Projectmatig werken was nieuw voor mij en het beschikbare werkboek was hier niet op voorzien. Ik maakte een nieuwe cursus. De voorbereidingen hiervan ben ik gestart in oktober, de uitwerking vond plaats in april en de afronding in mei.
De drie transversale competenties welzijn, duurzaamheid en participatie heb ik zeer bewust gekozen. Wij zijn een U.N.E.S.C.O. school maar wij bereiken niet alle doelstellingen in de diepte. Via projectwerk kan je thema’s beter behandelen die tijdens gewone lessen amper haalbaar zijn. De taxonomie van Bloom heb ik hier goed kunnen toepassen (creatie en toepassen).
Na bevraging van de doelgroep bleek dat er nood is aan groepsactiviteiten, samenwerking en meer nadruk op welzijn. Ik werkte workshops voor de drie domeinen uit en stelde een haalbaar rooster op.
Een overzicht van de workshops is: Eco-percussie en upcycling, rots en water, S.M.A.K. in de klas, de gsm-detox. Ik heb deze projectweek reeds toegepast. Het eindresultaat werd getoond tijdens een expo. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Degeest, M. (2023). Ontwerp van een draaiboek voor projectwerk rond transversale competenties in het secundair onderwijs van de tweede graad.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188becded0188bed09d48016c.
|