Abstract : Op mijn stageschool is er geen uitgebreid beleid rond faalangst. Het welbevinden van mijn leerlingen staat voor mij centraal, daarom is het doel van dit onderzoek om te weten komen welke interventies kunnen worden ingezet zodat het welbevinden van de leerling wordt vergroot en zo faalangst afneemt. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke interventies kan ik als leerkracht inzetten om faalangst te voorkomen (preventief) en aan te pakken (curatief) in de STEM richtingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) op Campus MOSA-RT?
Het praktijkonderzoek heeft uitgewezen dat faalangst het (schoolse) leven van faalangstige leerlingen bemoeilijkt en hun zelfbeeld ondermijnt. Leerkrachten en zorgcoaches geven aan dat ze vaak dezelfde moeilijkheden ervaren in het voorkomen en aanpakken van faalangst. Vanuit de interviews werd duidelijk dat het vooral moeilijk is om de signalen van faalangstige leerlingen te herkennen en zo de juiste aanpak te bepalen en toe te passen. Vanuit de literatuur, het interview met een gedragsspecialist, interviews met leerkrachten en leerlingen en andere onderzoeken zijn een groot aantal interventies naar voor gekomen die preventief en curatief kunnen ingezet worden om aan de behoeften van faalangstige leerlingen te voldoen.
Door in een handelingsprotocol te duiden wat faalangst is, welke signalen faalangstige leerlingen kunnen geven en welke preventieve en curatieve maatregelen de leerkracht kan inzetten om aan de behoeften van faalangstige leerlingen tegemoet te komen, is het mogelijk om deze leerlingen op een eenduidige manier te ondersteunen. Ik hoop dat op basis van dit onderzoek het handelingsprotocol kan geļmplementeerd worden.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Weegels, R. (2023). E.H.F.L. Eerste hulp voor faalangstige leerlingen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf049c0188bf09144c00b4.
|