Abstract : Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt er op de school waar ik les geef een nieuwe richting opgestart. Voor deze richting moet een nieuw praktijklokaal ingericht worden waarin de leerlingen aan de slag moeten met verschillende koelmiddelen. Een eerste struikelblok bij het inrichten van een praktijklokaal waarin koelmiddelen gebruikt worden is het veilig omgaan met deze koelmiddelen. Een naar mijn mening complexe wetgeving die bepaald wordt op Europees niveau en dan vertaald wordt naar een Vlaams niveau maakt dat dit niet erg transparant is. Er was binnen onze school ook geen expertise op het gebied van gebruik van koelmiddelen. Met mijn onderzoek ben ik op zoek gegaan naar expertise op dit vlak in het arbeidsveld, met name bij koeltechnische bedrijven uit onze buurt.
Vergaderingen met de koeltechnische bedrijven brachten een aantal knelpunten naar boven waarbij de meest belangrijke was dat gebruik van koelmiddelen niet in hetzelfde lokaal mag waar ook gesoldeerd of gebraseerd wordt omdat wanneer koelgassen in aanraking komen met een heet oppervlak er mosterdgas gevormd wordt.
Dit leidde ertoe dat de beleidsmakers van de school de leerplannen of beroepskwalificaties op een andere manier interpreteerden dan ikzelf als leerkracht waardoor er geopperd werd om wel de handvaardigheden aan te leren maar niet effectief met koelmiddelen te werken of de koeltechnische handelingen aan te leren in een externe firma. Dit om budgettaire redenen.
Hierdoor zijn er een aantal sub vragen ontstaan.
- Komen de beroepskwalificaties die beschreven zijn overeen met wat het arbeidsveld verwacht van pas afgestudeerden?
- Op welke wijze kan er een samenwerking opgesteld worden tussen het arbeidsveld en de school?
Op de eerste onderzoeksvraag heb ik op dit moment nog geen compleet antwoord kunnen formuleren maar het onderzoek naar de twee sub vragen hebben wel bijgedragen tot meer inzichten over het inrichten van de studierichting "koel- verwarmingstechnieken" |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Kerstens, K. (2023). Veilig gebruik van koelmiddelen op school.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf691e0188bf6c369200ed.
|