About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Faalangst. Leermaterialen om het zelfvertrouwen van faalangstige leerlingen te bevorderen
dc.creator : Maes, Joke
dc.subject :
dc.description.abstract : Studeren met faalangst is niet gemakkelijk. Het vormt voor leerlingen een grote hindernis in het schoolse leven. Faalangst is een onderschat probleem binnen het onderwijssysteem. De ernst van het probleem wordt onderschat waardoor leerlingen moeilijkheden ondervinden bij het zoeken naar hulp of ondersteuning. Ik heb me gefocust op faalangst in de eerste graad van het secundair onderwijs. Ik zou graag leerlingen met faalangst willen helpen door hen te ondersteunen met de praktische leermaterialen die ikzelf ontwikkeld heb. Deze leerlingen zijn bang om iets mis te doen, om fouten te maken of te mislukken in opdrachten die ze belangrijk vinden. Faalangst beïnvloedt de resultaten van leerlingen. Ik weet zelf hoe moeilijk het is om te studeren met faalangst en daarom zou ik graag iets willen betekenen voor leerlingen die ook kampen met dit probleem. Het eindwerk bestaat uit twee delen. Enerzijds heb je het theoretische deel waarin meer informatie wordt gegeven over wat faalangst nu precies inhoudt. Het verschil tussen angst en faalangst wordt duidelijk en bovendien krijg je meer uitleg over de soorten en vormen. Daarnaast krijg je een beter zicht op de oorzaken en hoe je als faalangstige in een vicieuze cirkel terecht kan komen. Vervolgens wordt duidelijk gemaakt hoe je symptomen van faalangst kan herkennen en hoe leerkrachten/ouders het best kunnen reageren op faalangstigen. Anderzijds heb je het praktische gedeelte. De leermaterialen bestaan uit een algemeen deel voor leerkrachten en een specifiek deel voor leerlingbegeleiders. Deze materialen zijn vooral gericht om in te spelen op het weinig zelfvertrouwen en het negatief zelfbeeld van faalangstige leerlingen. Tot slot blik ik terug op mijn didactische aanpak en mijn ervaringen in de praktijk.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2015
dc.type : Afstudeerproject
dc.format : application/pdf
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3276a9e03622
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline :
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer