About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Cultuur in de les Nederlands
dc.creator : Maris, Robin
dc.subject :
dc.description.abstract : Als Diestenaar leef ik in een multiculturele stad waarin verschillende werelden elkaar ontmoeten. Je hoeft slechts rond te wandelen in de verschillende buurten en je merkt op hoeveel mensen er een andere achtergrond en cultuur hebben. Op dat vlak is Diest vergelijkbaar met steden als Beringen, Hasselt, Genk en Houthalen-Helchteren omdat ze allemaal een smeltkroes zijn van allerlei culturen. Helaas zorgt deze diversiteit niet altijd voor aangename taferelen, zo zijn er vaak vechtpartijen en is er veel onbegrip voor elkaars levenswijze, zelfs op scholen. Zulke problemen ontstaan vaak door een angst voor het onbekende, want onbekend maakt onbemind. Gelukkig kan een leraar de leerlingen laten kennismaken met verschillende culturen en ze hiermee laten werken. Want als leerlingen vaak in contact komen met iets vreemds is dit na verloop van tijd niet meer vreemd. Daarom is het absoluut een meerwaarde om verschillende culturen in lessen te integreren. Door onderwijs cultureel te kleuren, verbeteren leerlingen namelijk hun inzicht hierin, want onderwijs is een machtig middel. Zo sprak ook Nelson Mandela: “Onderwijs is het machtigste wapen dat je kan gebruiken om de wereld te veranderen.” Mijn grote vraag is dus: hoe kan ik verschillende culturen in de les Nederlands brengen? De vakoverschrijdende eindtermen geven hiervoor een handvat. Deze bevatten een context die zich specifiek concentreert op socioculturaliteit. Daarom heb ik in het eerste hoofdstuk onderzocht wat de vakoverschrijdende eindtermen zijn en hoe ze ontstaan zijn. Ook is het belangrijk om na te gaan of deze eindtermen effectief bereikt worden. Daarom onderzoek ik in het tweede hoofdstuk op welke manier de leerplannen rekening houden met culturaliteit en of handboeken deze eindtermen verwerken. Vervolgens heb ik zelf lessen gemaakt waarin de vakoverschrijdende eindtermen van context 7 voorkomen. Om deze toegankelijk te maken voor zowel beginnende als ervaren leerkrachten bevat dit afstudeerproject van de meeste lessen zowel een korte als een uitgebreide lesvoorbereiding. Tenslotte verstrekt het laatste hoofdstuk allerlei tips om cultuur in de les Nederlands te brengen. Het doelpubliek zijn leerkrachten Nederlands van alle graden in het secundair onderwijs, ook leerkrachten uit de b-stroom halen nut uit dit afstudeerproject.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2014
dc.type : Afstudeerproject
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ffe4420ced
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline :
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer