Abstract : De laatste jaren stijgt het recreatief gebruik van Rilatine bij jongeren. Verrassend genoeg bestaan hier nog geen sensibiliseringscampagnes rond. Gelet op de omvang van deze problematiek, wordt er in deze masterscriptie enkel gefocust op studenten in het hoger onderwijs. Hier wordt Rilatine vaak gezien als een relatief onschuldige manier om de concentratie te verhogen. Toch zijn er tal van ongezonde bijwerkingen waar men zich meestal niet bewust van is. Het is echter zo dat studenten tijdens de blok vaak wanhopig waardoor ze sneller bereid zijn om niet enkel hun mentale maar ook fysieke gezondheid op het spel te zetten voor betere resultaten.
Na wat onderzoek over dit onderwerp bleek dat er een vrij onbekend alternatief bestaat om het geheugen en de concentratie te bevorderen: geur en smaak.
Deze zintuigen kunnen niet enkel zorgen voor een betere concentratie maar kunnen ook van pas komen bij een aantal andere veel voorkomende problemen die studenten ondervinden zoals stress en vermoeidheid. Dit werd dan ook meteen de insight voor deze campagne.
Na het vergelijken van mogelijke klanten en een studie van de doelgroep werd beslist om de campagne vanuit een merk te voeren dat zelf bekend staat als oppepper, Starbucks. Zij hebben reeds een grote digitale aanwezigheid waarmee ze de doelgroep kunnen bereiken en de mogelijkheid om met geur en smaak te werken. Op basis van wetenschappelijk onderzoek werden een aantal smaken en geuren gekozen die elk op hun eigen manier de mentale en fysieke gezondheid van de studenten kunnen bevorderen.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Laeremans, B. (2022). Hoe kan een organisatie jongeren sensibiliseren rond Rilatine door gebruik te maken van geur en smaak als beïnvloeders.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af814cc30b07.
|