Abstract : Voor mijn graduaatsproef ben ik op zoek gegaan naar een oplossing voor volgend praktijkprobleem: de leerlingen krijgen praktische zorgkundige handelingen aangeleerd in de derde graad verzorging maar wegens tijdsgebrek voor herhaling vergeten de leerlingen hoe ze bepaalde praktische handelingen moeten uitvoeren.
Mijn onderzoeksvraag luidde als volgt: welk leermiddel kan extra ondersteuning geven aan de leerlingen voor het aanleren van zorgkundige praktische handelingen?
Om te weten te komen bij welke praktische handelingen de leerlingen het moeilijk hebben, heb ik een bevraging gedaan bij zowel de leerlingen als de vakleerkrachten van de derde graad verzorging. Tijdens deze bevraging kwam er naar boven dat de leerlingen het vooral moeilijk hebben bij de praktische handeling: aandoen van steunkousen.
Ik ben via de literatuurstudie te weten gekomen dat leerlingen informatie opslaan en vasthouden in het langetermijngeheugen wanneer ze deze informatie genoeg herhalen alsook dat ze informatie beter onthouden wanneer deze zowel visueel als verbaal verwerkt wordt.
Door deze studie heb ik ervoor gekozen om beeldmateriaal te ontwikkelen als leermiddel.
Ik heb beeldmateriaal ontwikkeld van de praktische handeling aandoen van steunkousen en deze ook voorzien van verbale toelichting. Aan de hand van dit beeldmateriaal heb ik ook een stappenplan ontwikkeld voor de leerlingen die voorzien is van een QR-code. Via deze QR-code word je doorverwezen naar YouTube waar het beeldmateriaal bekeken kan worden.
De leerlingen kunnen op deze manier de praktische handeling steeds herbekijken en door de visuele en de verbale verwerking kan deze praktische handeling beter onthouden worden. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Cuypers, E. (2023). Beeldmateriaal als leermiddel.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be0ed70188be10518b0074.
|