Abstract : Ik heb mijn graduaatsproef gemaakt rond het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal voor het vak oriënterende activiteiten in de tweede graad maatschappij en welzijn. Dit is een nieuw vak van dit schooljaar en hier was geen lesmateriaal ter beschikking. Ik ben dan op zoek gegaan naar de leerplandoelen, inhouden voor het vak, soorten evaluaties, werkvormen….Ik heb dit gedaan door opzoek werk te doen en mij veel te bevragen bij collega’s en de pedagogisch directeur. Het vak is "oriënterend" omdat de leerlingen moeten kennis maken met verschillende doelgroepen.(in mijn graduaatsproef heb ik dit gericht op ouderen in het woonzorgcentrum en kleuters uit de kleuterklas) De leerlingen gaan naar de derde graad toe een studiekeuze moeten maken tussen gezondheidszorg (ouderen) of opvoeding en begeleiding (kinderen). De leerlingen hebben voor deze doelgroepen een aangepaste activiteit uitgewerkt en deze ook toegepast bij de doelgroep. Voor de leerlingen de activiteit gingen voorbereiden hebben ze opzoekwerk moeten verrichten over het woonzorgcentrum waar we naartoe zouden gaan. Bij de kleuters zijn we eerst gaan kijken naar de verschillende ontwikkelingsgebieden. Dan hebben de leerlingen opzoekwerk moeten verrichten specifiek naar de ontwikkeling van de 4-5 jarige kleuter. We beoordelen dit vak via permanente evaluatie, hier zijn geen examens van. Ze worden beoordeeld op taken, groepswerk, uitvoeren opdracht….Ik heb dit uitgewerkt en kunnen uitproberen tijdens de lessen en zo heb ik kunnen zien welke aanpassingen ik hier nog aan kan doen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Casters, E. (2023). Het ontwikkelen van lesmateriaal voor het vak oriënterende activiteiten.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be95540188be96b95e005a.
|