Abstract : Literatuur heeft al vaker aangetoond dat ouders een belangrijke rol spelen in de schoolloopbaan van hun kind. Echter zien we jammer genoeg dat niet alle ouders even betrokken zijn. Dit probleem doet zich ook voor in de secundaire school Instituut Mariaburcht (I-MaS). Dit uit zich in een gebrek aan communicatie, afwezigheid op contactmomenten, weinig ondersteuning thuis, enzovoort. Oudercontacten en infoavonden aan de start van het schooljaar worden reeds georganiseerd.
Verder is Smartschool het meest gebruikte communicatiemiddel om ouders te contacteren. Dit alles blijkt onvoldoende om bepaalde ouders te betrekken in de schoolloopbaan van hun kind(eren). De literatuur reikt meer mogelijkheden aan om ouderbetrokkenheid te stimuleren dan enkel de klassieke contactmomenten. Echter worden deze nog te weinig gehanteerd in deze school.
Enerzijds komt dit doordat informatie hieromtrent nog niet systematisch werd verzameld.
Anderzijds biedt de literatuur vaak 'high-level’ informatie aan die nog niet vertaald is in praktijkvoorbeelden.
Binnen dit actie-onderzoek staat de samenwerking tussen de school en de ouders centraal. Ik heb gekozen om vanuit het perspectief van de school te kijken naar het probleem. Er werd nagegaan op welke manier de school acties kan ondernemen om het niveau van ouderbetrokkenheid binnen I-MaS te vergroten en dit op lange termijn.
Gezien deze school nood heeft aan een hulpmiddel dat hun kan ondersteunen in het stimuleren van ouderbetrokkenheid, heb ik getracht hier een antwoord op te bieden. Dit door middel van een samenvattend schema met allerlei acties inclusief praktijkvoorbeelden en een template om de acties effectief toe te passen in het werkveld.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Goossens, Y. (2023). Ouders, cruciale partners voor goed onderwijs.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188becded0188becf1d84003d.
|