Abstract : Studeren met faalangst is niet gemakkelijk. Het vormt voor leerlingen een grote hindernis in het schoolse leven. Faalangst is een onderschat probleem binnen het onderwijssysteem. De ernst van het probleem wordt onderschat waardoor leerlingen moeilijkheden ondervinden bij het zoeken naar hulp of ondersteuning. Ik heb me gefocust op faalangst in de eerste graad van het secundair onderwijs.
Ik zou graag leerlingen met faalangst willen helpen door hen te ondersteunen met de praktische leermaterialen die ikzelf ontwikkeld heb. Deze leerlingen zijn bang om iets mis te doen, om fouten te maken of te mislukken in opdrachten die ze belangrijk vinden. Faalangst beïnvloedt de resultaten van leerlingen. Ik weet zelf hoe moeilijk het is om te studeren met faalangst en daarom zou ik graag iets willen betekenen voor leerlingen die ook kampen met dit probleem.
Het eindwerk bestaat uit twee delen. Enerzijds heb je het theoretische deel waarin meer informatie wordt gegeven over wat faalangst nu precies inhoudt. Het verschil tussen angst en faalangst wordt duidelijk en bovendien krijg je meer uitleg over de soorten en vormen. Daarnaast krijg je een beter zicht op de oorzaken en hoe je als faalangstige in een vicieuze cirkel terecht kan komen. Vervolgens wordt duidelijk gemaakt hoe je symptomen van faalangst kan herkennen en hoe leerkrachten/ouders het best kunnen reageren op faalangstigen.
Anderzijds heb je het praktische gedeelte. De leermaterialen bestaan uit een algemeen deel voor leerkrachten en een specifiek deel voor leerlingbegeleiders. Deze materialen zijn vooral gericht om in te spelen op het weinig zelfvertrouwen en het negatief zelfbeeld van faalangstige leerlingen.
Tot slot blik ik terug op mijn didactische aanpak en mijn ervaringen in de praktijk. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Maes, J. (2015). Faalangst. Leermaterialen om het zelfvertrouwen van faalangstige leerlingen te bevorderen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3276a9e03622.
|