Abstract : Onvoldoende taalvaardigheid van studenten in het Nederlandstalig hoger onderwijs kan invloed hebben op het succesvol behalen van een hoger onderwijs diploma. Dit kan de toekomst van een student beperken. Dit probleem doet zich vooral voor bij anderstalige studenten van wie Nederlands niet de eerste moedertaal of de enige moedertaal is.
Als anderstalige student en Interaction and Motion Design student wil ik deze studenten helpen door het ontwikkelen van een taal app die anderstalige studenten gaat ondersteunen. Waarbij deze studenten academisch Nederlands kunnen oefenen en leren.
Het doel van deze scriptie is om na te gaan hoe een taaloefening applicatie kan worden geoptimaliseerd om anderstalige studenten in het Nederlandstalig hoger onderwijs te ondersteunen bij het effectief en efficiënt leren van academisch Nederlands. Hierbij wordt een analysetabel opgesteld om bestaande applicaties en websites te analyseren om te zoeken naar sterke en zwakke punten. Na de analyse worden aantal vragen gesteld die als verbeterpunt gebruikt kunnen worden voor een taaloefening app.
De vragen worden gesteld over UI en UX voor educatieve doeleinden, de best mogelijke functie die de app moeten aanbieden en de manier waarop gamificatie voor een educatief doel kan toegepast worden.
De bevinding van deze onderzoeksvragen zijn het gebruik van een minimalistische stijl om de inhoud eruit te laten springen, de mogelijkheid om woordenschat te vergroten, een functie die de luistervaardigheid van studenten kan verbeteren en het gebruik van gamificatie waar een puntensysteem en verhalen worden gebruikt. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Somkul, S. (2023). Ontwikkeling van taal app voor anderstalige studenten.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be5b680188be6034d90399.
|