About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : Kleur in het onderwijs. Het begrip kleur in het vak Plastische Opvoeding
Author :
Giannaroudis, Eleni
Abstract : In mijn zoektocht naar een gepast onderwerp voor mijn afstudeerproject stuitte ik al snel op het thema 'kleur'. In mijn opleiding volg ik twee vakken; Plastische Opvoeding (P.O.) en Project Kunstvakken (PKV). De link naar iets creatiefs was dus snel gelegd. Omdat ik in mijn eigen middelbare schoolcarrière negatieve ervaringen heb gekend met de lessen kleurenleer, wou ik eens kijken hoe die lessen in de rest van Vlaanderen verlopen. Ik vond de lessen verwarrend omdat ik in mijn eerste jaren een andere theorie kreeg aangeleerd dan toen ik vanaf de tweede graad in het Kunst Secundair Onderwijs (KSO) zat. Deze ergernis zette zich nog verder in mijn opleiding toen ik in mijn stage lessen nog andere theorieën moest geven. Ik had de indruk dat mentoren hier licht over gingen en vroeg me dus af hoe dat kwam. En zo is mijn vraagstelling geboren: hoe verlopen de lessen kleurenleer in het Vlaams Secundair Onderwijs en naar wat voor didactisch materiaal zijn de leerkrachten op zoek? Mijn verkenningstocht was afmattend, ingewikkeld maar bovenal leerrijk en vruchtbaar.

Om na te gaan wat er al dan niet mis gaat in de lessen kleurenleer ben ik allereerst de leerplannen en eindtermen gaan ontleden. Wat staat er in? Waarin verschillen de leerplannen van de verschillende netten? Op dat moment was ik nog niet zeker wat voor didactisch materiaal ik zou gaan ontwerpen. Daarvoor had ik eerst nog de mening nodig van de personen die er het dichtst bij staan: de leerkrachten plastische opvoeding uit het Vlaams secundair onderwijs. Ik heb dan een enquête opgesteld waarin ik peil naar het soort van lessen, opdrachten,..
Met de opmerkingen van deze leerkrachten heb ik vervolgens een spel gemaakt dat naar mijn mening een duidelijk en globaal beeld van het fenomeen kleur biedt. Het spel is gemaakt voor de eerste graad A-stroom en zal een inleiding zijn voor een opdracht gekoppeld aan kleurenleer. Het spel neemt afhankelijk van het aantal deelnemers ongeveer vijftig minuten in beslag.
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2015
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Afstudeerproject
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Degree level : Bachelor
Discipline :
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Education
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 19/03/2015 15:29
Last modified : 11/09/2015 10:14
Collections :
2015
3040048
Secundair onderwijs
Views : 2918
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer