Abstract : Mijn onderzoek gaat over dickpics als grensoverschrijdend gedrag. Het bestaat uit een theoretisch en een creatief luik en mondt uit in een campagne.
In het theoretische luik ben ik tot het besluit gekomen dat veel mannen niet toegeven dat ze ongewenste dickpics versturen en uit verschillende onderzoeken blijkt dat de verstuurders gemiddeld hoger scoren op narcisme en seksisme. Ook denken veel mannen dat de ontvanger zo’n foto’s opwindend vindt. Dit is totaal niet het geval aangezien de meeste vrouwen zo’n gedrag als vies, stom en dominant gedrag beschouwen.
Om een oplossing te vinden ben ik vertrokken van de stelling dat de doelgroep (Gen Z) zelfexpressie en het creëren van eigen identiteit of aansluiten bij de identiteit van een groep belangrijk vindt. Ze zijn het gewoon om continu te communiceren via verschillende kanalen en wisselen regelmatig af tussen online en offline media.
In het creatieve luik ben ik tot het besluit gekomen dat er nog geen specifieke campagnes bestaan rond ongewenste dickpics in België. Wel dat seksuologe Lotte Vanwezemael en radiopresentatrice bij Studio Brussel, Flo Windey, regelmatig last gehad hebben van ongewenste dickpics.
Ik heb wel verschillende campagnes die bij mijn onderwerp of opzet aanleunen onderzocht. Hierbij neem ik enkele belangrijke elementen uit deze campagneanalyses mee voor mijn eigen campagne.Namelijk dat als een campagne viraal kan gaan dit een meerwaarde is en er herkenbaarheid is. Dat jongeren een eigen manier van spreken en communiceren hebben. Gen Z communiceert via beelden, emoticons, memes, GIFs… (hallo,,2019). Om hun aandacht te trekken moet er to-the-point en visueel gecommuniceerd worden (Wattpad brand partnerships, 2021) (Hughes, 2022). En ten slotte geeft de realisering op een onverwacht moment de juiste choquerende waarde, waarbij het foute gedrag sowieso blijft onthouden.
De campagne die ik gecreërd heb heet 'The Dickminator-pack’, dit houdt een stickerpack en GIFpack in. Hierbij worden er groente en fruit gebruikt als referentie naar een penis, maar op een gecensureerde manier. Onder andere een banaan, aubergine, komkommer… worden in eerste instantie sensueel behandeld waarna de frustratie geuit wordt door ze te breken, in twee te hakken… De lancering vindt zowel online (Instagram, TikTok) als offline (fysieke stickers in damestoiletten) plaats. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Gezer, G. (2023). Hoe kunnen we Gen Z’ers bewust maken dat een ongevraagde dickpic grensoverschrijdend gedrag is?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be82bb0188be85416501bd.
|