Abstract : In de eerste plaats biedt een uitgebreid onderzoek, in zowel de literatuur als in de praktijk, inzichten omtrent het thema 'ontwikkelingsgerichte feedback’. Zo wordt deze term verduidelijkt en het bijhorende feedbackproces ontleed. Daarnaast is er een bespreking van het brede kader waarin ontwikkelingsgerichte feedback zich bevindt. Dit kader is beter bekend als de constructivistische visie op leren en evalueren. Vervolgens wordt de meerwaarde van ontwikkelingsgerichte feedback onderzocht. Evenals de veel voorkomende problemen in de praktijk die deze positieve effecten van feedback verhinderen.
In de tweede plaats bieden reeds bestaande evaluatiemethoden inspiratie voor de ontwerpfase. In deze fase worden namelijk de belangrijke kenmerken van ontwikkelingsgerichte feedback afgetoetst aan verschillende bestaande tools. Leraren kunnen gebruik maken van rubrics en correctiecodes. Leerlingen worden ondersteund door middel van portfolio’s en exit-tickets. Deze materialen zijn steeds toegepast op de vakken Frans en/of Engels, maar kunnen aangepast worden naar elk onderwijsvak.
Naast persoonlijke overtuiging, geven ook de onderwijsinspectie en de commissie 'Beter onderwijs’ voldoende argumenten om het belang van ontwikkelingsgerichte feedback te onderstrepen. Vanuit dit standpunt werden de resultaten van dit onderzoek verzameld op de website lerenevalueren.weebly.com zodat alle leraren toegang hebben tot de informatie en de tools omtrent ontwikkelingsgerichte feedback. Op deze manier kunnen geëngageerde leraren de impact van hun feedback vergroten en de leerwinst van leerlingen maximaal stimuleren. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Duchateau, L. (2022). Ontwikkelingsgerichte feedback. Ondersteunende tools voor leerkrachten en leerlingen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b941a10181b9470cad01c5.
|