About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Ontwikkelingsgerichte feedback. Ondersteunende tools voor leerkrachten en leerlingen

2022
Duchateau, Laura
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs

Abstract :
In de eerste plaats biedt een uitgebreid onderzoek, in zowel de literatuur als in de praktijk, inzichten omtrent het thema 'ontwikkelingsgerichte feedback’. Zo wordt deze term verduidelijkt en het bijhorende feedbackproces ontleed. Daarnaast is er een bespreking van het brede kader waarin ontwikkelingsgerichte feedback zich bevindt. Dit kader is beter bekend als de constructivistische visie op leren en evalueren. Vervolgens wordt de meerwaarde van ontwikkelingsgerichte feedback onderzocht. Evenals de veel voorkomende problemen in de praktijk die deze positieve effecten van feedback verhinderen.

In de tweede plaats bieden reeds bestaande evaluatiemethoden inspiratie voor de ontwerpfase. In deze fase worden namelijk de belangrijke kenmerken van ontwikkelingsgerichte feedback afgetoetst aan verschillende bestaande tools. Leraren kunnen gebruik maken van rubrics en correctiecodes. Leerlingen worden ondersteund door middel van portfolio’s en exit-tickets. Deze materialen zijn steeds toegepast op de vakken Frans en/of Engels, maar kunnen aangepast worden naar elk onderwijsvak.

Naast persoonlijke overtuiging, geven ook de onderwijsinspectie en de commissie 'Beter onderwijs’ voldoende argumenten om het belang van ontwikkelingsgerichte feedback te onderstrepen. Vanuit dit standpunt werden de resultaten van dit onderzoek verzameld op de website lerenevalueren.weebly.com zodat alle leraren toegang hebben tot de informatie en de tools omtrent ontwikkelingsgerichte feedback. Op deze manier kunnen geëngageerde leraren de impact van hun feedback vergroten en de leerwinst van leerlingen maximaal stimuleren.

Full text:
File Size Type Checksum  
DuchateauLaura_Bachelorproef_OntwikkelingsgerichteFeedback_2122.pdf 3 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 423 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Duchateau, L. (2022). Ontwikkelingsgerichte feedback. Ondersteunende tools voor leerkrachten en leerlingen. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b941a10181b9470cad01c5.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer