Abstract : Een kind moet geregeld kunnen herstellen van de prikkels die zich doorheen de dag
voordoen. In een goed pedagogisch klimaat moet een leerling de ruimte krijgen om zijn of
haar hoofd leeg te maken.
Mijn bachelorproef focust op het inbouwen van rustmomenten in de klas. Volgens de
vakliteratuur en de geraadpleegde experten kan dit veel positieve effecten met zich
meebrengen zoals een meer evenwichtige emotionele ontwikkeling van de kinderen en
betere cognitieve resultaten.
Ik maakte een 8 weken durend startprogramma met rustoefeningen op maat van jonge
kinderen. Deze oefeningen testte ik uit in het eerste leerjaar van basisschool Sint-Rita, in
Sint-Truiden. Het programma bouwt vanuit een gewennigsfase steeds meer op naar
oefeningen waarin ademhaling en visualisatie centraal staan.
Om meditatie een tastbare plek in de klas te geven, maakte ik een houten dagkalender met
meditatieoefeningen. Dit benadrukt sterk het dagelijkse aspect van de oefeningen en is naast
een teken van herkenbaarheid en structuur ook een fijne starter.
Door het dagelijks herhalen van de oefeningen konden de rustmomenten makkelijk
geïntegreerd worden in de praktijk.
Na verloop van tijd vragen de leerlingen zelf naar het rustmoment en kan voorzichtig worden
opgemerkt dat de geleerde technieken ook inzetbaar zijn bij conflictsituaties tussen de
leerlingen.
De externe partner zal vanaf schooljaar 2022-2023 zelfstandig met de output van mijn
bachelorproef aan de slag gaan. Jij ook? |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Lemmens, C. (2022). Van rumoer naar rust. Hoe kan je rustmomenten inbouwen in de klas?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af7e79b708e5.
|