Abstract : Het doel van dit onderzoek is didactische begeleidingsfiches ontwerpen die ervoor zorgen
dat kleuterleerkrachten concrete aanwezige snoezelmaterialen kunnen gebruiken tijdens het
ontprikkelen in de snoezelhoek, zodat snoezelen structureel aangeboden kan worden. Vanuit
dit doel heb ik een onderzoeksvraag geformuleerd, namelijk: 'Hoe kunnen concrete
aanwezige (en nieuwe) snoezelmaterialen doelgericht worden ingezet bij het ontprikkelen in
de snoezelhoek voor de jongste kleuters door middel van didactische begeleidingsfiches
zodat kleuterleerkrachten een aanzet krijgen tot houvast en bijgevolg het snoezelen
structureel kunnen aanbieden?’. Om antwoord te bieden op deze onderzoeksvraag heb ik
bronnen onderzocht door middel van een literatuurstudie. Daarnaast heb ik ook contact
opgenomen met Charlotte Feyaerts, kinder- rustcoach bij Snoe-zen. Zij heeft mij als experte
bijgestaan gedurende mijn proces. Ook heb ik drie scholen bezocht in het buitengewoon
onderwijs die snoezelen al structureel aanbieden. Dankzij al deze bronnen, contacten en
bezoeken is mijn ontwerp tot stand gekomen. Mijn ontwerp bestaat uit didactische
begeleidingsfiches in de vorm van zeven verschillende soorten fiches. Namelijk, één
basisfiche, één begeleidingsfiche, kernfiches zintuigelijk snoezelen, kernfiches sociaal
emotioneel snoezelen, één observatiefiche, één beoordelingsfiche en één bronnenfiche. Met
dit ontwerp probeer ik de kleuterleerkrachten een houvast te geven bij het begeleiden van
het snoezelen om zo de kleuters te laten ontprikkelen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Daniëls, E. (2022). Snoezelen. Didactische begeleidingsfiches in de snoezelhoek.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af8f202613f0.
|