Abstract : Geschiedenisleraren worden allemaal wel eens geconfronteerd met de vraag naar de zin van hun vak. Het is moeilijk om daar onmiddellijk een correct antwoord op te formuleren. Een steeds wederkerend antwoord is: kennis van het verleden is noodzakelijk om het heden en de toekomst te begrijpen. In het verleden was geschiedenis het vak waarbij leerlingen ellenlange lijsten van data, namen en gebeurtenissen moesten kennen. De kenniscompetentie stond voorop. Hoewel data, namen en gebeurtenissen belangrijke steunpunten blijven, is de focus vandaag verschoven naar vaardigheden zoals werken met bronnen, verbanden leggen, gebeurtenissen aan elkaar koppelen, causaliteit. Door te werken met actualiteit kunnen deze vaardigheden aangemoedigd en getest worden. Dit versterkt niet alleen de vaardigheidscompetenties maar helpt ook het vak legitimeren. Meer en meer geschiedenisleraren gebruiken dan ook actualiteit in de les.
Deze bachelorproef geeft een visie op het gebruik van actualiteit in de geschiedenisles, een opsomming van de problemen bij het gebruik van actualiteit in de geschiedenisles en tips en voorbeelden over hoe actualiteit in de les geschiedenis gebruikt kan worden. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Witters, T. (2017). Actualiteit in de les geschiedenis.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c874a4d942127.
|