Abstract : Als student project kunstvakken en plastische opvoeding kom ik in aanraking met de wisselwerking tussen het onderwijs en het culturele werkveld. Je komt met beide partijen in contact en plukt er de voordelen van. Helaas is er ook een keerzijde aan de medaille.
Tijdens mijn opleiding heb ik gemerkt dat scholen meestal niet op de hoogte zijn van het educatieve aanbod van culturele instellingen. Omgekeerd merk ik ook dat de culturele instellingen ‘klagen’ dat scholen niet ingaan op het aanbod zoals gewenst. Deze confrontatie maakte me nieuwsgierig naar de achterliggende oorzaak en dit zal dan ook het centrale thema zijn in mijn onderzoek.
Aan de hand van een literatuurstudie geef ik meer toelichting wat cultuur nu precies is en wat cultuureducatie inhoudt. Daarnaast bevat dit afstudeerproject een casestudy van de Musea in Maaseik. Ook zij ondervonden een kloof tussen scholen en culturele instellingen.
Met dit afstudeerproject heb ik geluisterd naar beide partijen en onderzocht wat de tekortkomingen zijn. Wat moet er veranderen, wat kan er beter, wat is er al goed en wat gaan we doen om dit probleem te verhelpen? Het is nu aan hen om actie te ondernemen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Clijsters, E. (2015). Scholen en musea: 'Mozes en de berg'.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c32755c2a3304.
|