About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : De waarde van het foutloos leren als ergotherapeutische interventie bij ouderen met milde/matige dementie in de thuissituatie. Een literatuuronderzoek en praktische toepassing
Author :
Swennen, Laurine
Hermans, Vicki
Abstract : De waarde van het foutloos leren als ergotherapeutische interventie bij ouderen met milde/matige dementie in de thuissituatie. Een literatuuronderzoek en praktische toepassing

Door: Vicki Hermans en Laurine Swennen
Promotor: Jan Valy

Inleiding: In het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) is er een draaiboek ontwikkeld omtrent het foutloos leren bij personen met milde tot matige dementie in de thuissituatie. In deze bachelorproef was het onze taak om dit draaiboek verder evidence based te onderbouwen.

Doel: Het doel van onze bachelorproef is om na te gaan wat de waarde is van het foutloos leren als ergotherapeutische interventie bij personen met milde tot matige dementie in de thuissituatie.

Methode: Er werd een systematische literatuurstudie uitgevoerd waarbij gebruik werd gemaakt van de sneeuwbalmethode. De artikels die aan de inclusie- en exclusiecriteria voldeden werden volledig doorgenomen en de resultaten werden weergegeven in het literatuuronderzoek. De literatuurstudie werd daarna verder onderbouwd met ervaringen uit de praktijk.

Resultaten: Het foutloos leren geeft een beter resultaat dan de trial & error strategie. Andere strategieën die in combinatie met het foutloos leren een positief resultaat opleveren zijn modeling, spaced retrieval, vanishing cues, voldoende beweging en motivatie. Het effect van het foutloos leren is op korte termijn het grootst bij personen met milde tot matige dementie. Het is noodzakelijk om bij het aanbrengen van het principe van het foutloos leren herhalingen regelmatig in te voeren.

Conclusie: Foutloos leren gaat niet om het opnieuw aanleren van handelingen maar om het oproepen van eerder geleerde gedragspatronen. Verder onderzoek op de effecten van het foutloos leren op lange termijn is noodzakelijk. Daarnaast dient het effect van de verschillende leerstrategieën op personen in een verder gevorderd stadium van dementie nader onderzocht te worden.

Trefwoorden: dementie, thuissituatie, foutloos leren, mantelzorger, geheugenkliniek
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2015
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Afstudeerproject
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Professionele bachelor in de ergotherapie
Degree level : Bachelor
Discipline :
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Healthcare
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 19/03/2015 15:30
Last modified : 15/03/2016 14:51
Collections :
2015
3120384
Ergotherapie
Views : 3155
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer