About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Het schrijfleven van de tweedegraads aso-leerling. Schrijfvaardigheid

2015
Blervacq, Yannick
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Leerlingen schrijven meer dan ooit, zeker door de opkomst van de digitale media in het laatste decennium. Toch is dit enkel een indruk die wij hebben en zijn daar maar weinig empirische studies naar gedaan. Als eindpunt van mijn lerarenopleiding onderzocht ik door middel van een online-enquête het schrijfleven van 193 leerlingen uit twee verschillende scholen uit het Limburgse Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen van mening zijn niet veel te schrijven, toch zijn zij hier buitenschools gemiddeld meer dan een uur per dag mee bezig. Zij zijn erg actief op de chat-functies van de sociale media, schrijven nog steeds veel e-mails en pennen vaak poëzie of verhalen neer. Bij schrijftaken krijgen zij verder buitenschools veel hulp van de mama en vrienden en kunnen zij zowel binnen- als buitenschools rekenen op de hulp van de leerkracht. Deze laatste helpt hen het meest aan de hand van stappenplannen, werkblaadjes, extra uitleg en bijlessen indien daarom gevraagd wordt. De moeilijkheden die de leerlingen het vaakst ervaren, zijn problemen met de tekststructuur, taalfouten en een geringe woordenschat. Deze laatste zouden zij nog meer willen uitbreiden. Die woordenschat kunnen zij dan weer gebruiken bij het schrijven van sollicitatiebrieven, cv’s en creatieve teksten, want daar is vanuit de leerlingen erg veel vraag naar.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 2551 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Blervacq, Y. (2015). Het schrijfleven van de tweedegraads aso-leerling. Schrijfvaardigheid. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3271d3db27ac.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer